Pneumatiky jsou jediná věc, která drží váš vůz na silnici. A to pouze na ploše velké jako lidská dlaň. Musí tedy být především bezpečné a spolehlivé.
Bez správně vybraných plášťů klesá účinnost všech bezpečnostních prvků a elektronických pomocníků jako jsou ABS, ESP, ASR a další.
Zohledněn musí být i typ vozidla, pro které jsou pneumatiky určené.
Všechny důležité informace, které potřebujete, zjistíte na bočnici stávající pneumatiky na vozidle, případně ve velkém technickém průkazu.
Obecně by se dalo říct, že potřebujete znát 7 důležitých údajů: šířku, profil, konstrukci, průměr ráfku, index nosnosti a rychlosti a roční období, ve kterém potřebujete pneumatiku používat.
Příklad značení pneumatik: na bočnici uvedeno toto označení - 195/65 R15 91H 3PMSF
Šírka pneumatiky patří mezi základní parametr. Udává se v milimetrech.
Stanovuje poměr výšky profilu pneumatiky k její šířce.
Při označování pneumatik se tento poměr uvádí v procentech.
Dnešní pneumatiky mají větší šířku než výšku.
Na základě profilového čísla lze pneumatiky dělit např. na balónové nebo úzkoprofilové.
Písmeno za profilem značí konstrukci pneumatiky, což je dnes u osobních pneu výhradně R jako radiální. U některých vysokorychlostních pneumatik je uváděno označení ZR. Písmeno Z značí pneumatiky s konstrukcí umožňující rychlost nad 240 km/h.
Označení na pneumatikách písmenem R neznamená průměr!
Vnitřní průměr pneumatiky je uváděn v palcích (1 palec = 2,54 cm) a musí být stejný s průměrem ráfku.
Nosnosní index nebo také hmotnostní index je číslo, jemuž odpovídá tabulková hodnota v kilogramech. Nemusíme znát přesné hodnoty v kilech, tento index předepisuje technický průkaz.
Nosnostní index nesmíte mít nikdy nižší než máte uveden v technickém průkaze! Dodržení je klíčové pro vaši bezpečnost i pro jistotu plnění od pojišťovny v případě nehody.
Tabulku hodnot nosnostních indexů najdete níže
Písmeno rychlostního indexu opět odpovídá tabulkovým hodnotám, v tomto případě jsou uvedeny hodnoty v km/h.
Zákon říká, že rychlostní index letních pneumatik může být stejný nebo vyšší. V případě zimních pneumatik může být naopak nižší, než je hodnota v technickém průkazu. Pouze by tato maximální rychlost měla být vyznačena v řidičově zorném poli.
Pneumatiky stejného rozměru s různým rychlostním indexem by se neměly kombinovat na jedno auto!
Tabulku hodnot rychlostních indexů najdete níže
Zimní pneumatiky
Zimní pneumatiky mají přesně dané, jak musí být označené, aby splnily legislativní požadavky dané země a odlišily se od letních pneumatik.
Značení 3PMSF - alpský symbol
Označení 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), jednotně označováno jako "Alpský symbol" označuje zimní pneumatiky v souladu s předpisy UNECE (platné v Evropské unii a dalších zemích, např. USA a Kanadě.)
Apský symbol mají všechny zimní dezény koncernových značek s DOT mladším než 3919, tedy všechny zimní pneumatiky vyrobené po 39. týdnu 2019.
Značení M+S ( z anglického mud and snow)
Starší označení zimních pneumatik - v překladu bláto a sníh.
I když například v ČR jsou takto označené pneumatiky stále uznávené jako zimní, v některých zemích už nestačí a nejsou za zimní považovány!
Letní pneumatiky
Letní pneumatiky nemají žádné přesné označení, vyznačují se jinou konstrukcí dezénu - vzorku, který má zákonně danou minimální hloubku dezénu.
Čtyřčíselné označení, první dvě čísla udávají týden výroby, druhé dvě rok výroby.
Bezdušové pneumatiky se buďto označují celým nápisem tubeless nebo se zkrácenou verzí TL.
Setkat se můžete i s označením TT, což naopak znamená tubetype, tedy dušový typ, který se používá u motocyklových pneumatik.
Písmena XL (extra load = extra zátěž) označují pneumatiky se zvýšenou nosností. Stejný význam má označení RF (Reinforced = Zesílené). S tímto označením se setkáte především u pickupů nebo menších užitkových vozidel, které jsou účelně vyrobené pro větší zátěž.
Jejich hodnoty najdete v technickém průkazu automobilu a vyražené jsou i na bocích pneumatiky.
Je to kombinace čísla a písmena.
Výrobce obvykle doporučuje určitou řadu nákladních pneumatik. Budete mít jistotu správného nákupu, pokud se budete doporučením řídit.
Nákladní pneu se podle umístění obvykle dělí na vodící, záběrové a návěsové.
A také podle převládajícího typu používané komunikace.
Preferujte nákladní pneumatiky s dlouhou životností, tichostí při jízdě, ekonomickým provozem, jízdním komfortem i bezpečností. Nabízíme levné i dražší nákladní pneu prémiových značek Continental, Matador, Goodyear nebo Michelin či Uniroyal.
Bezpečnost jízdy s nákladním vozidlem je ovlivněna i tlakem v pneu. Přehuštění nebo podhuštění nákladní pneu ovlivňuje životnost. Neodborné nastavení může vést i ke zničení kostry pláště pneumatiky.
Huštění obvykle probíhá ve dvou fázích. V první fázi dochází k předhuštění pro optickou kontrolu případných deformací. Pak nastupuje druhá fáze, huštění pneu na optimální tlak. Pneumatiky by se měly nacházet ve vertikální poloze a mechanik by měl být vzdálen nejméně 3 metry. Nejlepší v ochranné kleci. Optimální hodnota tlaku v nákladní pneu musí být stanovena podle počtu náprav, zatížení a podmínek používání.
Přes 80 % horní části pneumatiky je běhoun. Jedná se o nesmírně důležitý prvek, který určuje přilnavost a stabilitu kola při jízdě.
Je vyroben z kaučukové směsi, která obsahuje přírodní a syntetický kaučuk a saze. Pro výrobu pneumatik určených pro zimní období se navíc používá silika a aditiva ve formě rostlinných olejů nebo pryskyřice.
Je opatřen profilem s podélným nebo příčným drážkováním, tvar profilu má vliv na odvod vody, valivý odpor a hlučnost pneumatiky. Při vysokých rychlostech jízdy se může na zaplavené vozovce mezi pneumatikou a povrchem vozovky vytvořit vodní klín, který oddělí pneumatiku od vozovky a vozidlo se stává neovladatelné - tzv. aquaplaning. Aby se snížilo nebezpečí aquaplaningu, musí mít drážky běhounů určitou minimální hloubku, aby mohly odvést vodu ze styku pneumatiky s vozovkou. Zákonem předepsaná minimální hloubka profilu je 1,6 mm.
V závislosti na třídě pneumatiky může být běhoun symetrický, asymetrický nebo směrový.
Je vyrobena ze správně tvarovaných vrstev kostry a měkké pryžové směsi. Díky tomu chrání kostru před nárazy, zlepšuje jízdní komfort a zvyšuje odolnost celého kola vůči přenosu zatížení.
Nízkými bočními stěnami se zvyšuje tuhost pneumatiky, což vede ke zlepšení přesnosti řízení.
Na bočnici najdete všechny důležité údaje, které budete potřebovat při koupi pneumatik.
Skládají se z několika pogumovaných vrstev ocelového, textilního, polyamidového nebo aramidového kordu. Leží nad kostrou pod běhounem pláště a jsou zhotoveny tak, že vlákna jednotlivých složek se navzájem kříží.
U pneumatik určených pro vysoké rychlosti mohou být nárazníky překládané, čímž se zvýší stabilita.
Tato látková část tvoří kostru pneumatiky. Pneumatiky osobních automobilů mají 1, 2 nebo 3 vrstvy takové tkaniny. Díky nim je zachován tvar pneumatiky i přenášená zátěž při brzdění, akceleraci a zatáčení.
Těsnící vrstva je vyrobena z měkké, pružné pryže a pokrývá celou vnitřní stranu pneumatiky. Jejím úkolem je zabránit ztrátě tlaku vzduchu a chránit vnitřní součásti před pronikáním kyslíku, ozónu a vody.
Nahrazuje duši u bezdušových plášťů.
Má za úkol držet plášť pevně na ráfku, aby byl zaručen přenos brzdného a hnacího momentu. Aby bylo spojení patky pláště s ráfkem pevné, jsou používána lanka z ocelového drátu.
Dalším úkolem patky pláště u bezdušových pneumatik je utěsnění vzduchu mezi pláštěm a ráfkem.
Je tvořena vložkami z pogumované kordové tkaniny, která je vyrobena z nylonu, rayonu, oceli, polyesteru nebo aramidu. Jednotlivé vložky jsou kladeny ve vrstvách přes sebe buď diagonálně, nebo radiálně. Jsou přehnuty kolem ocelových patních lanek a při vulkanizaci jsou pevně spojeny s kostrou.
Kostra poskytuje odolnost vůči vysokým rychlostem a odstředivým silám, které by mohly pneumatiku poškodit.
Jedná se o důležitý prvek struktury pneumatiky odpovědný za její udržení na ráfku. Konstrukce vyrobeny z odolných drátů, které tvoří několik závitů, jsou zapuštěny do patky pneumatiky. Obvykle výrobci dávají do pneumatiky dva dráty. Jsou omotané vrstvou z nylonu.
Díky tomu má pneumatika schopnost unést velmi vysoké zatížení.
Pokud jde o typ kostry, lze pneumatiky rozdělit do dvou kategorií - diagonální pneumatiky a radiální pneumatiky.
Vložky kordové tkaniny jsou přes sebe pokládány diagonálně tak, že nitě kordu svírají se směrem jízdy vždy ostrý úhel od 26° do 40°.
Se zmenšujícím se úhlem je pneumatika tvrdší, boční stabilita roste, je možná vyšší maximální rychlost.
Diagonální pneumatiky jsou správnou volbou pro menší motocykly s nižší objemem, skútry a starší motocykly, jejichž šasi je přizpůsobeno diagonálním pneumatikám.
Všechny nitě kostrového kordu leží vedle sebe a probíhají radiálně, tzn. v úhlu 90° ve směru jízdy.
Mezi kostrou a běhounem je umístěn pás z textilního, ocelového nebo aramidového kordu pod úhlem asi 20° ke směru jízdy, takže se běhoun při odvalování jen velmi málo deformuje.
Při nižších rychlostech se tyto pneumatiky kvůli vyztuženému pásu odvalují s větší tuhostí než diagonální.
Při vyšších rychlostech je výhodou pružení měkké kostry, což má vliv na klidnější chod, navíc pás zajišťuje značnou boční stabilitu a tím vysoké boční vodicí síly.
Potřebujete poradit?
Volejte720 986 918
© 2025 TruckAlliance s.r.o. - Barákova 575, 506 01 Jičín - Nové Město - tel.: +420 720 986 918, e-mail: chytrydopravce@truck-alliance.cz
Shop máme od wpj.cz |Nastavení cookies