Celoroční obutí je u řidičů aut rok od roku oblíbenější. Hlavním důvodem jsou bezesporu ušetřené finance za pořizování dvou sad pneumatik, ale také méně starostí s přezouváním. Toto praktické řešení však není vhodné pro každého motoristu.
Celoroční pneumatiky se, logicky, mohou používat v létě i v zimě. Musí řidiči poskytovat bezpečnost za každého počasí, proto se při jejich výrobě kombinují postupy výroby zimních i letních plášťů. Česká legislativa však pojem „celoroční pneumatiky“ nezná, proto je v daném ročním období nutné hlídat si zákonem stanovenou minimální hloubku dezénu. V zimě tedy musí mít vzorek alespoň 4 mm, v létě pak 1,6 mm. Pokud celoroční pláště přes léto sjedete pod hranici zimního minima, budete muset na zimu pořídit novou sadu.
Značení celoročních pneumatik je stejné jako u letních a zimních. Všechny důležité údaje najdete na bočnici. Kromě rozměrů, hmotnostního a rychlostního indexu nebo stáří pneumatiky nesou i označení M+S nebo 3PMSF, které umožňuje jejich použití v zimě. U těchto dvou označení se trochu zastavíme, protože tady může nastat problém. Označení M+S vám nemusí vždy stačit. Například u nás v České republice, můžete s pneumatikami tohoto značení jezdit bez problémů i v zimě, alespoň zatím. Ale jsou i státy a jejich počet se neustále zvyšuje, kde pneumatiky s označením M+S už nejsou považovány za zimní pneumatiky a tedy jejich obutí v zimním období by vás přišlo draho. Nedej bože, kdybyste se stali účastníky dopravní nehody, pojišťovna by od vás dala ruce pryč. Zárukou bezpečné zimní jízdy je proto vždy alpský symbol 3PMSF – vločka na pozadí horského masivu - který vám umožňuje vjet i do úseků ohraničených dopravní značkou „Zimní výbava“.
Jak se tedy liší celoroční pláště od zimních a letních
Letní pneumatiky musí odolat vysokým teplotám, proto jsou více pružné a lépe ovladatelné na suché a rozpálené vozovce. Zaručují také lepší ochranu před aquaplaningem, a to díky širokým drážkám a množství odvodových kanálků. Zimní dezén má měkkou směs a hluboký vzorek, který vás podrží při záběru na zasněžené nebo namrzlé vozovce. Jsou vyrobené tak, aby perfektně přilnuly při teplotách pod 7 °C. Mají i dostatek drážek a kanálků pro rychlé odvádění vody.
A celoroční pneumatiky jsou kompromisem. Oproti letním nejsou tak pružné a ve vysokých teplotách vykazují horší přilnavost a ovladatelnost. Ve srovnání se zimním obutím mají zase horší výsledky co do délky brzdné dráhy i při trakci na sněhu a ledu. Obstojně ale konkurují v přilnavosti na suchu a mokru i ve výkonech při slabém sněžení.
Pokud zvažujete pořízení celoročních pneumatik, je potřeba vždy myslet na to, že se jedná o hybridní typ pneumatik, který má své klady i zápory. Jaké jsou tedy jejich klady?
- Nemusíte řešit nákup a skladování druhé sady,
- ušetříte čas i peníze za sezónní přezouvání pneumatik,
- můžete je používat celý rok, takže vás nepřekvapí náhlé změny počasí
- a v zimě si užijete jejich delší výdrž, protože se oproti klasickým zimním plášťům méně opotřebovávají.
Druhou stranou mince je pak:
- menší kilometrový nájezd ve srovnání s letním dezénem,
- delší brzdná dráha,
- nutnost pravidelné návštěvy pneuservisu kvůli vyvažování a geometrii kol
- nebo nevhodnost pro sportovní a agresivní styl jízdy.
Před nákupem celoročních pneumatik byste si tedy měli ujasnit, jaký styl jízdy preferujete, v jakých oblastech se nejčastěji s autem pohybujete, ale i kolik kilometrů ročně v průměru najedete. Vyplatí se vám v případě, že jezdíte více ve městě nebo tam, kde jsou zimy spíše mírnější, nepotrpíte si na agresivní jízdu a na tachometru natočíte maximálně 15 000 km za rok.