Když se řekne podzim, asi skoro každý si vybaví období, které zrovna není sluncem zalité....pošmourno, vlezlá zima a hlavně snad nikdy nekončící déšť. A právě ten má na svědomí stovky dopravních nehod. Nezapomínejme na to, že mokrá silnice je 2x více kluzká než suchá. Pro zkušené řidiče je jízda za deště možná jen trochu nekomfortní, ale pro některé to může být opravdu stres. A bohužel, ve stresu, člověk dělá chyby. Pojdme si tedy shrnout, co dělat či nedělat při dešti za volantem, na co se připravit, s čím počítat.
1) Déšť snižuje vnímavost řidiče
Špatná viditelnost, účinnost světel je snížená....doufáme, že snad všechny napadne, sundat nohu z plynu a zpomalit. Opravdu nikdo není neomylný a hlavně, nejsme na silnicích sami...
2) Buďme velmi opatrní pokud prší po dlouhém období sucha
Během déle trvajícího sucha se na cestách nashromáždí motorový olej a ostatní maziva. Když se tyto látky smíchají s prvními kapkami deště, povrch vozovky se stává extrémně kluzký. Delší déšť nakonec tyto nečistoty smyje, ale první hodiny deště jsou obvykle nejnebezpečnější.
3) Počítejme s tím, že cesta nám bude trvat déle než obvykle
Tento bod se logicky odvíjí od toho, že počítáme s tím, že my i lidi okolo nás jsou "normální" a zpomalí. Pokud tedy prší už před odjezdem, vyražme dřív, abychom se vyhnuli zbytečně riskantní jízdě, kterou bychom ohrožovali nejen sebe, ale i ostatní účastníky provozu.
4) Brzděme dříve a s menší intenzitou
Dřívější a jemnější brzdění zvětšuje brzdnou dráhu mezi námi a autem před námi a také dáváme včas na vědomí řidiči za námi, že zpomalujeme. Nezapomínejme ani na signalizaci směru, aby ostatní řidiči věděli o našich úmyslech. Zatáčkami přejíždějme pomaleji a ne takovou rychlostí jako za sucha.
5) Nepoužívat tempomat
Pokud dostaneme aquaplaning, při použití tempomatu je dost pravděpodobné, že naše auto ještě více zrychlí. Tempomat také snižuje řidičovu ostražitost a tím, že nemá nohy na pedálech, se zvyšuje jeho reakční doba v nebezpečných situacích. Když vidíme na silnici před námi obrovskou louži, objeďme ji nebo zvolme náhradní cestu. Taková vodní překážka může skrývat hlubokou jámu, která nám může vážně poškodit nápravu auta. Šplouchající voda do motorové části může poškodit vnitřní elektrické systémy. Poté, co projedeme přes louži, jemně klepněme na brzdový pedál, čímž vysušíme vodu z brzd.
6) Rozsviťme, a to i když jen jemně mrholí
Velice důležité je nejen vidět, ale i být viděn! Za deště a mlhy však nepoužívejme dálková světla, protože kapky ve vzduchu odrážejí světlo zpět a ještě více snižují viditelnost. Pokud máme mlhová světla, použijme raději ty.
7) Pozor na chodce
Obvykle pozorný chodec se stává méně pozorným, když musí v dešti a větru bojovat s deštníkem. Navíc kapky deště tlumí zvuk, takže chodec může špatně odhadnout vzdálenost přijíždějícího vozidla a vykročí přímo pod kola.
8) Udržovat větší vzdálenost mezi naším autem a velkým autem před námi
Extra velké pneumatiky velkých automobilů rozprašují větší množství vody do ovzduší, což může nepříjemně blokovat výhled. Vyhněme se předjíždění, ale pokud už musíme autobus nebo kamion předjet, učiňme tak rychle a hlavně na bezpečném úseku.
9) Odmlžme si okna
Déšť zapříčiňuje rychlé zamlžování skel. Zapněme si odmlžovače skel, nebo pokud máme v autě klimatizaci, zapněme ji.
10) Aquaplaning
Pokud se naše auto dostane do aquaplaningu, nebrzděme prudce a netočme volantem, protože ho můžeme přivést do smyku. Pomalu dejme nohu z plynu a pokračujme v přímé jízdě, dokud se kola nedostanou znovu na vozovku. Pokud musíme brzdit, dělejme tak přerušovaně (pokud máme ABS, zatlačme na pedál).
S kvalitními pneumatikami a při použití zdravého rozumu při jízdě snížíme riziko nehody na minimum . Jezděme defenzivně, hlídejme si okolí a pamatujme, že není ostuda třeba zastavit. Vřele doporučujeme i kurzy smyku či školu jízdy, kde si to všechno vyzkoušíte rovnou i v praxi.
Přejeme vám všem mnoho kilometrů bez nehod!
