eNews

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Plug-In LCV elektromobil s vodíkovými palivovými články nabízí bezemisní provoz a rychlé doplňování paliva. Automobilka Opel představila novou elektřinou poháněnou dodávku, která neprodukuje žádné emise a přitom její natankování trvá jen několik málo minut – nový Opel Vivaro-e Hydrogen je totiž plug-in elektromobil s vodíkovými palivovými články (FCEV).

Skříňová dodávka Vivaro-e Hydrogen nabízí prostor pro náklad o objemu až 6,1 m3, což ke stejná kapacita jako u tohoto modelu se vznětovým motorem nebo u elektromobilu Opel Vivaro-e. K doplnění vodíku potřebuje dodávka Opel Vivaro-e Hydrogen jen tři minuty, což je téměř stejný čas jako pro doplnění benzinu či nafty u konvenčního automobilu. Dojezd nové vodíkové dodávky činí více než 400 kilometrů (dle WLTP). Opel nabídne Vivaro-e Hydrogen v délkách 4,95 a 5,30 metrů, první zákazníci se svých vodíkových dodávek dočkají už letos na podzim.

„Vodík by mohl být stěžejním prvkem energetického systému budoucnosti bez fosilních paliv,“ říká Michael Lohscheller, ředitel automobilky Opel. „Máme více než 20 let zkušeností s použitím vodíkových palivových článků v automobilech. Na světě asi neexistuje jiný pohonný systém, který nabízí kombinaci nulové emise, dlouhý dojezd a dobu tankování pouhé tři minuty.“

Efektivní, spolehlivý, prostorově nenáročný: Výhody Plug-In konceptu s vodíkovými palivovými články

Nový elektromobil Opel Vivaro-e Hydrogen s vodíkovými palivovými články (FCEV) vychází z akumulátorového modelu Opel Vivaro-e. Konstruktérům automobilky Opel se podařilo integrovat celý systém vodíkových palivových článků i s trakčním elektromotorem pod přední kapotu. Tři nádrže z uhlíkových vláken, které schraňují vodík stlačený na 700 barů, jsou uloženy pod podlahou, tam, kde má elektromobil Vivaro-e trakční baterii.

Válcové nádrže na vodík lze naplnit za pouhé tři minuty, přičemž množství natankovaného vodíku umožňuje dojezd přes 400 km. Bez jakýchkoli zásadních úprav se tak z čistě akumulátorového elektromobilu Opel Vivaro-e stává elektřinou poháněnou dodávka s vodíkovými palivovými články, která nabídne 5,3, resp. 6,1 m3 prostoru pro náklad a její užitečná hmotnost činí až 1100 kg.

Sada vodíkových palivových článků Opelu Vivaro-e Hydrogen generuje elektrický výkon 45 kW, což je dostačující pro běžný provoz i v dálničním režimu. V situacích, kdy řidič potřebuje krátkodobě vyšší výkon (například při dynamických rozjezdech nebo při předjíždění), připojí se do napájecího okruhu trakčního elektromotoru ještě Li-ion baterie kapacity 10,5 kWh, která je uložená pod předními sedadly.

Díky tomu, že výkonové špičky vykrývá tato Li-ion baterie, může systém vodíkových palivových článků pracovat stále v optimálním (a tedy nejefektivnějším) režimu. Li-ion baterie se dobíjí při rekuperačním brzdění, pokud je to potřeba lze ji dobíjet i externě, například na dobíjecích stanicích. Samotná 10,5 kWh baterie umožní jízdu v elektrickém režimu na vzdálenost 50 km.

Nový Opel Vivaro-e HYDROGEN bude vyjíždět z provozů divize OSV (Opel Special Vehicles), která je integrální součástí mateřského závodu automobilky Opel v německém Rüsselsheimu. V Rüsselsheimu sídlí i globální „Competence Centre“ celého koncernu Stellantis, které je odpovědné za vývoj technologie vodíkových palivových článků pro všechny značky koncernu.

Opel Vivaro-e Hydrogen doplňuje modely Vivaro-e a Combo-e jako nové členy plně elektrické rodiny lehkých užitkových vozů značky Opel. Další nový elektrický LCV model Opel – nové Movano-e – dorazí ještě v tomto roce. To znamená, že celé portfolio lehkých užitkových vozů značky Opel bude do konce tohoto roku elektrické. Opel se již dříve zavázal, že v horizontu roku 2024 nabídne elektrifikovanou verzi v každém svém osobním i užitkovém modelu.

ZDROJ: transport-logistika.cz

Oproti čistě dieselovým autobusům má zhruba o čtvrtinu nižší spotřebu nafty, do 30km/h využívá baterii.

Kroměříž je dalším městem, které začne v městské hromadné dopravě používat hybridní autobus. Radnicí vlastněné Kroměřížské technické služby (KTS) zakoupily autobus Volvo 7900 Hybrid. Zaplatí za něj 6,5 milionu korun.

Nákup nového autobusu oznámila radnice na svých stránkách. K nákupu došlo poté, co ho loni testovali. Hybridní autobus kombinuje pohon na naftu a elektřinu. Při rozjezdu a jízdě do rychlosti 30 kilometrů za hodinu využívá baterii, při rychlejší jízdě jede na naftu. „Velkým kladem je naprosto tichá jízda při rozjezdech. V porovnání s dieselovým autobusem hybridní technologie dosahuje asi pětadvacetiprocentní úspory paliva,“ popsal vedoucí provozu MHD Jaroslav Černý.

Vozidlo je vybaveno automatickou plošinou pro nástup a výstup vozíčkářů, autobus je plně klimatizován a vybaven USB zásuvkami pro dobíjení drobné elektroniky. Nový autobus doplní sedm více než deset let starých vozidel Volvo, která jezdí na naftu. Kromě toho KTS disponují třemi autobusy značky Iveco, které jezdí na stlačený zemní plyn (CNG). Pořízeny byly v letech 2017 a 2018. „Rádi bychom v obnově vozového parku MHD pokračovali. Bez dotací se ale v případě nákupu více autobusů najednou neobejdeme. Bohužel, vhodný dotační titul dosud vypsán nebyl,“ uzavřel starosta Jaroslav Němec.

V Kroměříži jezdí autobusy na celkem osmi linkách městské hromadné dopravy.

ZDROJ: zdopravy.cz

Mercedes-Benz Concept EQT je předzvěstí elektrického Renaultu Kangoo s německou karoserií a interiérem. Bude existovat i s konvenčním pohonným ústrojím a slibuje hlavně praktičnost.

Malá dodávka Citan značky Mercedes-Benz ve své příští generaci dostane i osobní verzi – třídu T. Odhalila se jako koncept elektrické verze EQT, která bude v nabídce po boku benzínového i naftového „téčka“.

Ať už s jakýmkoliv pohonem, třída T má zaujmout „rodiny a soukromé zákazníky, kteří si rádi užívají svých koníčků a potřebují hodně místa a maximální variabilitu,“ říká Marcus Breitschwerdt, šéf divize dodávek u Mercedesu.

Některé detaily konceptu, jako např. 21” kola nebo tenké světlomety, se do sériové výroby nejspíš nedostanou. Velikou masku chladiče ale očekávat asi můžeme, u EQT bude pravděpodobně zaslepená a můžeme doufat i ve svítící linku přes celou šířku zádě alespoň u drahé elektrické varianty.

Stejně tak jsou zajímavé odchylky chromového orámování oken u B-sloupku, které úspěšně rozbíjejí velkou plochu boků. Boční posuvné dveře berme jako samozřejmost a z toho, že koncept má normální zpětná zrcátka, můžeme soudit, že od produkčního vozu zas tak daleko nebude. Ten se má odhalit ještě letos.

Po stránce praktičnosti berme za samozřejmost boční posuvné dveře, vyjímatelnou šestou a sedmou sedačku a také sklopnou druhou řadu sedadel. Uvnitř vozu – interiér vypadá produkci velmi blízký – stojí za zmínku také stolečky a zajímavostí je i ohromná prosklená střecha. Všichni konkurenti tohle v produkční verzi mají, takže je důvod očekávat, že Mercedes své zákazníky neochudí.

Druhá řada sedadel je navržena tak, aby se sem vešly tři dětské sedačky. Do produkční verze se dostane kromě ní také v podstatě celá palubní deska, tak jak ji ukazují obrázky, a to včetně infotainmentu MBUX s výborným hlasovým asistentem.

Bílá kůže Nappa, kterou se chlubí koncept, ale bude možná pouze za příplatek – standardní čalounění bude nylonové a navržené s ohledem na odolnost. Ve výbavě budou také různí jízdní asistenti jako hlídač mrtvého úhlu, asistent jízdy v silném bočním větru, asistent stability přívěsu anebo adaptivní tempomat.

EQT, resp. třída T, bude opět sdílet technické základy s Renaultem Kangoo v konvenční i elektrické variantě. Soupeřit bude s Volkswagenem Caddy a sourozenci Peugeot Rifter-Citroën Berlingo-Opel Combo-Toyota ProAce City.

Informace o motorizacích malého mercedesu zatím nejsou k dispozici, ale můžeme asi očekávat to stejné, co nabízí kangoo – zážehovou třináctistovku nebo vznětovou patnáctistovku o výkonech od 75 do 130 koní, resp. ve verzi EQT 44kWh baterii a 101k elektromotor.

ZDROJ: novinky.cz

© 2009 - 2021 TruckAlliance s.r.o. Created by RAAi.