eNews

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Sony a Honda plánují společně založit novou společnost, jejímž cílem bude navrhovat, vyrábět a prodávat elektromobily. Projekt prozatím nebyl spuštěn, nicméně obě společnosti již podepsaly memorandum. Název nové společnosti prozatím neznáme, nicméně firma by měla vzniknout ještě letos a prodej prvního elektromobilu je plánován na rok 2025.

Výroby se chopí Honda, zatímco nová společnost bude mít na starosti design, vývoj a prodej vozů. Společnost Sony zase bude vyvíjet platformu pro služby. Nové partnerství tak propojí odborné znalosti společnosti Honda v oblasti výroby a prodeje automobilů se schopnostmi společnosti Sony v oblasti obrazových senzorů, telekomunikace a zábavy.

„Nová společnost bude usilovat o to, aby stála v čele inovací, evoluce a expanze mobility po celém světě, a to prostřednictvím širokého a ambiciózního přístupu k vytváření hodnot, které překonávají očekávání a představy zákazníků,“ uvedl generální ředitel společnosti Honda Tošihiro Mibe. „Těchto cílů budeme dosahovat s využitím špičkových technologií a know-how společnosti Honda ve vztahu k životnímu prostředí a bezpečnosti a zároveň sladíme technologická aktiva obou společností. Ačkoli jsou společnosti Sony a Honda společnostmi, které mají mnoho historických a kulturních podobností, naše oblasti technologických znalostí jsou velmi odlišné. Proto věřím, že tato spolupráce, která spojuje silné stránky obou společností, nabízí velké možnosti pro budoucnost mobility.“

Společnost Sony již delší dobu vysílala signály, že plánuje vstoupit do automobilového průmyslu. Na veletrhu CES 2020 společnost předvedla koncepční elektromobil s názvem Vision-S a na veletrhu CES 2022 na něj navázala modelem Vision-S 02. Toto je však její první konkrétní krok.

ZDROJ: otechnice.cz

České firmy pomáhají Ukrajině všemi možnými způsoby. Přepravní společnosti vozí materiál na Ukrajinu nebo k jejím hranicím.

Současná situace na Ukrajině vzbudila obrovskou vlnu solidarity mezi Čechy. Nejvítanějšími věcmi jsou zdravotnický materiál a neprošlé léky. Ukrajinská ambasáda v Praze dále informovala, že potřebuje spacáky, karimatky, hygienu pro ženy a děti. Sběrná místa však odebírají i teplé oblečení, nabité powerbanky, mobily, světla či bedny na uskladnění darovaných věcí. Některé sbírky se specializují na pomoc převážně matkám a dětem, které naleznou azyl přímo v Česku, jiné pak odváží darované věci přímo na Ukrajinu nebo k jejím hranicím.

Přestože řada přepravních a logistických společností nechce zveřejňovat objem a formu svojí pomoci (často jde o značné nasazení techniky, lidí i dary finančních prostředků) z obav před tím, aby nebyly podezírány z toho, že se zviditelňují na neštěstí obětí války, jsme toho názoru, že zveřejňování i dílčích forem pomoci jednotlivých firem má svůj smysl – může inspirovat k pomoci další subjekty, firmy i jednotlivce.

Pošta bez hranic nasadila dodávky

Do pomoci se vložily i firmy, které organizují finanční a materiální sbírky, nebo nabízejí ubytování pro rodiny, které musely utéct ze strachu o své životy. Například ve Zlíně vzniklo nové sběrné místo, konkrétně v Laser game v PSG aréně na Březnické ulici. „Jelikož jsme se Zlína, tak objíždíme místa především ve Zlínském kraji (ale i třeba v Praze) a svážíme je na nádraží do Bohumína, případně kamkoliv je potřeba. Ale můžeme vypravit auta odkudkoliv, mění se to zde dne na den. Svážíme sběrná místa, a budeme jezdit tak dlouho, dokud lidé budou přicházet se materiálem. Počítáme, že dodávek odjedou desítky, ale můžeme se jakkoliv přizpůsobit,“ uvádí David Polášek ze společnosti Pošta bez hranic, která pomáhá zejména e-shopům doručovat zásilky do zahraničí.

Jedním z důležitých faktorů v současné době je i včasné doručení nezbytných věci. I zde platí heslo „rychlá pomoc dvojí pomoc“. „Používáme hlavní auta naší flotily - Volkswagen Crafter s prodlouženým rozvorem, abychom dali do dodávky co nejvíce materiálu. Zároveň je to typ auta, který může řídit každý řidič skupiny B, což nám dává větší flexibilitu. Zatím si vystačíme se zhruba pěti dodávkami, které točíme. O víkendu jsme jezdili přes den, večer, i v noci. Přes týden budeme jezdit převážně večer a v noci, “ představuje možnosti David Polášek.

Budeme jezdit, dokud bude třeba

Náročné je to především komunikačně a organizačně. Často se mění čas, místo i množství nákladu, ale to k takovým situacím patří. „Většinou víme jen, kam jedeme a komu se máme na místě ozvat. A ono to stačí. Sběrná místa i lidé kolem vlaků jsou výborně disciplinovaní, klidní, ale rychlí a je na ně spoleh. Svážíme více sběrných míst. Dokud budou fungovat, my budeme jezdit,“ uvádí David Polášek.

Zapojily se i e-shopy s vojenským vybavením (Frogtac) a obalovým materiálem (Frogpack). Frogtac dodal mino taktickou obuv, nosiče balistických plátů, opasky, chrániče, uniformy, zimní vybavení a připravuje balistické pláty ke kompletizaci. „Vše je ve spolupráci s organizací Vlčí máky. Frogpack dodal obalové materiály a balicí techniku, aby náklad dorazil v pořádku až na Ukrajinu,“ potvrdil David Polášek z Pošty bez hranic.

Některé firmy se rozhodly nabídnout Ukrajincům práci. Jedná se většinou společnosti, kde dlouhodobě se nedaří najít dostatek vhodných zaměstnanců. „Pokud se k nám budou hlásit, rádi je uvítáme. Máme i pozice, kde jazyková bariéra buď nehraje roli, nebo si vystačíme s angličtinou,“ dodává David Polášek.

Ukrajinská ambasáda uvedla, že ocení zejména finanční pomoc. Lidé mohou poslat peníze buď bankovním převodem nebo i DMS zprávami. Dobročinné sbírky organizuje například ADRA, Červený kříž, Člověk v tísni, Potravinová banka či už zmíněná ukrajinská ambasáda. „Nemáme zatím konkrétní částku, ale počítáme s tím, že celá akce nás vyjde na nižší statisíce,“ naznačuje objem finanční pomoci David Polášek.

ZDROJ: logistika.ekonom.cz

Logistická společnost nasadila ve slovenském Zavaru u Trnavy na inventuru skladu drony. V první fázi zajistí drony inventarizaci skladových zásob na zhruba třetině plochy objektu s celkovou plochou 10 000 m2 pro klienta z oblasti automobilového průmyslu.

Spolupráci s dodavatelem dronů, společností Airvolute, zahájilo GEFCO v srpnu 2021. „Jsme členem Industry Innovation Clusteru, kde jsme se s firmou Airvolute potkali poprvé v době, kdy jsme automatizaci inventur plánovali. Poptali jsme i další firmy, klíčová pro naše definitivní rozhodnutí byla nejen cena, ale i fakt, že jde o slovenskou firmu úzce spolupracující se Slovenskou Technickou univerzitou,“ popisuje Zuzana Tryzňová, Innovation Manager společnosti GEFCO důvody výběru slovenského start-upu. Ten v průběhu první fáze připravil speciální ovládací software pro pohyb dronů ve skladech, který zkoušel v modelovém prostředí.

První zkoušky v reálném skladu v Zavaru proběhly v průběhu září a října 2021, ostrý provoz se zahájil na konci roku 2021 jen na části skladovací plochy. Po dvou měsících se inventury pomocí dronů rozšířily na celý areál. V úvodní fázi po spuštění stroje monitorují zásobu baterií. „Jde o produkty čínského výrobce, kterých držíme na skladu poměrně velkou zásobu. Je to zboží se standardizovaným označením, ideální pro odstartování automatizace procesu,“ říká Zuzana Tryzňová.

Drony zrychlí inventarizaci a zvýší bezpečnost práce

Ze Zavaru se inventury skladů pomocí dronů rozšíří i na sousední objekt a dále pak do skladů v Nitře. Další slovenské i české objekty budou následovat. „Inventarizace skladových zásob aktuálně provádí zaměstnanec v kleci vysokozdvižného vozíku. Jde tedy o poměrně nebezpečnou a zdlouhavou činnost,“ uvádí Zuzana Tryznová. Společnost v celém skladu provádí inventuru jednou ročně, parciální inventarizace jednotlivých sektorů ale probíhá v měsíční frekvenci a jsou na ni nasazováni extra zaměstnanci. Drony tuto činnost zajistí v průběhu přestávek, v noci a o víkendech. Dojde tak především k úspoře času a urychlení celého procesu.

První fáze procesu je poloautomatická. Pracovník má k dispozici aplikaci pro ovládání dronu, v té si označí oblast, v níž chce inventury provádět. Následně umístí dron na startovací pozici před regálem a spustí inventarizaci. Od tohoto momentu je již proces plně automatický. Dron snímá etikety zboží a porovnává nasnímané položky s daty v systému.

„Vzhledem k tomu, že proces neběží kontinuálně, nekalkulujeme s úsporou v podobě pracovních sil jako takových, ale spíše s urychlením procesu. Drony plánujeme využívat též na plochách, kde skladujeme vozy. Mluvím o rozměrech v řádu desítek hektarů, kde je inventarizace lidskou silou extrémně časově náročná,“ komentuje Aleksander Raczynski, generální ředitel GEFCO pro Slovensko, Česko a Maďarsko.

Inventarizaci skladových zásob pomocí dronů vnímají zástupci společnosti Airvolute jen jako začátek, protože tyto stroje mají velký potenciál i pro nasazení na další úkony. Například právě v bateriovém skladu mohou drony automaticky kontrolovat teplotu baterií pomoci termo-kamery a tím účinně předcházet vzniku požáru. Dalším příkladem pak je rychlý přesun materiálu na výrobní linku v režimu Just in Sequence v případě chyby vyskladnění.

ZDROJ: transport-logistika.cz

© 2009 - 2021 TruckAlliance s.r.o. Created by RAAi.