eNews

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Daimler truck důsledně realizuje technologickou strategii elektrifikace svých nákladních vozidel. Nyní dosáhl ve svém úsilí dalšího milníku.

Zdokonalený prototyp Mercedes-Benz GenH2 Truck s palivovými články na vodík získal v říjnu homologaci pro silniční provoz od příslušného německého úřadu. Již v dubnu zahájil výrobce nákladních vozidel na vlastních uzavřených zkušebních polygonech interní testy zdokonaleného prototypu vozidla Mercedes-Benz GenH2 Truck, které bylo poprvé představeno v roce 2020.

Nákladní vozidlo poháněné palivovými články na vodík, jehož sériová varianta bude koncipována pro dojezd až více než 1000 kilometrů bez zastávek pro doplňování paliva, úspěšně absolvovalo na polygonech již tisíce zkušebních kilometrů. Nyní se zkušební program rozšíří i na veřejné silnice. Prototyp bude jezdit mimo jiné i na B462 u Rastattu, kde bude nákladní doprava částečně elektrifikována provozem trolejových nákladních vozidel v rámci projektu eWayBW.

Současně budou probíhat i porovnávací testy elektricky poháněných vozidel Mercedes-Benz eActros napájených akumulátory s trolejovými nákladními vozidly, resp. nákladními vozidly s palivovými články ostatních automobilových výrobců. Daimler Truck přitom žádná trolejová nákladní vozidla neplánuje. Již od července 2019 se eActros osvědčoval v intenzivních praktických testech u firmy Logistik Schmitt v rastattském regionu.

Daimler Truck dosáhl homologací vozidla GenH2 Truck pro silniční provoz významného milníku na cestě k sériové výrobě – výrobce nákladních vozidel předpokládá předání prvních sériově vyrobených vozidel zákazníkům v roce 2027 a kromě toho má ambici nabízet v Evropě, Japonsku a Severní Americe nejpozději v roce 2039 už jen nová vozidla s neutrální bilancí provozních emisí CO2 („tank-to-wheel“).
Výrobce nákladních vozidel proto sází na dvoukolejnou strategii elektrifikace svých vozidel, v níž se uplatní elektrické pohony napájené z akumulátorů i vodíkových palivových článků. Daimler Truck bude moci díky této kombinaci technologií nabízet svým zákazníkům nejlepší možné varianty vozidel v závislosti na jejich použití. Čím lehčí náklad a čím kratší vzdálenost, tím spíše se uplatní sady akumulátorů. Čím těžší náklad a čím delší vzdálenost, tím spíše budou správnou volbou palivové články.

ZDROJ: transport-logistika.cz

Služba NimBee spouští pilotní provoz na území Hlavního města Prahy. Uživatelé elektromobilů tak získají možnost objednat si dobíjení kdykoliv a prakticky kamkoliv. To je možné díky kombinaci mobilní baterie s DC nabíjením a obslužného softwaru včetně mobilní aplikace. Aplikace je dostupná na systémech Android a iOS. Baterii doveze vyškolený tým na určené místo a to ve voze bez lokálních emisí Audi e-tron. Služba je v pilotním programu dostupná od poloviny října do Vánoc 2021.

S rostoucí oblibou elektromobility se zvětšuje i potřeba růstu dobíjecí infrastruktury. To může nárazově vytvořit vysoké nároky na celou distribuční síť. Zároveň řidiči musí často trávit neúměrně mnoho času hledáním volného dobíjecího bodu a následným dobíjením svého elektromobilu. To vše díky službě NimBee odpadá. Uživatel si jednoduše objedná dobíjení na termín, kdy neplánuje svůj elektromobil využívat a NimBee se postará o zbytek. U většiny vozů je možné odemknout a zamknout nabíjecí port vzdáleně, celý proces nabíjení tedy probíhá bez nutnosti zásahu majitele vozu díky řešení CarConnect. V plánech dalšího rozvoje je i opakované objednávání na konkrétní místo i termín a subscription based služba. Elektromobil si tedy sám bude hlásit stav baterie a v kombinaci s prediktivní analýzou NimBee nabije dostatečný náboj pro další jízdu.

„Chci zbavit majitele elektromobilů závislosti na nabíjecích stanicích. Proč by měl člověk jezdit k nabíječce, když může nabíječka přijet k němu? NimBee je elektromobilita mínus opruz,“ uvedl Jan Šamal, CEO a autor myšlenky NimBee.

Unikátní řešení mobilního nabíjení

V srdci celého řešení NimBee stojí mobilní baterie, kterou podle naší specifikace vyvinuli Designwerk Technologies. O jejich kvalitě svědči i to, že společnost Designwerk nedávno získala investici od Volvo Group, jedná se tedy o to nejlepší, co na světovém trhu existuje. Baterie je plně mobilní a i přes to, že se jedná o prototyp, dosahuje srovnatelných kvalit s pevnými dobíjecími body. Konkrétně dobíjí elektromobily za využití stejnosměrného (DC) rychlonabíjení výkonem až 50 kW. To zajistí dojezd až 300 km během jedné hodiny nabíjení i díky schopnosti nabíjet pomocí 800 V technologie přes konektory CCS2 a Chademo.

Nabíjecí ekosystém pohání softwarové řešení, vyvinuté interně právě pro potřeby NimBee. Tím je zajištěná škálovatelnost a prakticky neomezená možnost rychlé adaptace na potřeby uživatelů. Uživatelská aplikace je potom dostupná na mobilních platformách Android i iOS. V rámci pilotního programu je nabíjení zcela zdarma, nicméně je omezené na 3 nabíjecí cykly na uživatele.

Vyhlídky na evropskou expanzi

Na základě získaných dat v rámci pražského pilotního testování je v plánu expanze do dalších evropských měst. Díky možnostem jak vertikálního, tak horizontálního škálování celého systému je možné současně spouštět a rozvíjet program po celém světě. Ať jde třeba o privátní vozy v jedné ze severských zemích, nebo flotily v Hamburku. Expanze na další evropský trh a zpoplatnění služby je v plánu pro první polovinu roku 2022. Zároveň je NimBee podpořena v rámci evropských fondů v rámci unikátních inovačních projektů evropského inovačního a technologického institutu.

ZDROJ: dnoviny.cz

Za překročení hmotnosti o 500 kg a více je ve správním řízení vyměřena pokuta 9 000 Kč za každou započatou tunu.

Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD), což je příspěvková organizace ministerstva dopravy, výrazně rozšíří své možnosti vážení kamionů. Aktuálně vypsalo tendr na dalších šest vážicích sad, kterými vybaví nově vzniklé kontrolní jednotky.

Až do loňska vysílalo CSPSD do terénu 15 tříčlenných mobilních expertních jednotek (MEJ), nově má takových jednotek 21 (po dvou členech). Aktuálně má organizace 16 sad kamionových vah, pro nově vzniklé jednotky chce pořídit dalších šest.

„Pořízené váhy budou využity jako expertní podpora výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Lukašík. „Váhy bude Centrum služeb využívat samo v rámci společného nasazení do systému výkonu silničních kontrol ve spolupráci s Policií ČR,“ doplnil.

Historie MEJ sahá do roku 2002, kdy vláda schválila koncepci nasazení expertních týmů na státní dozory na silnicích. Pro účely silničních kontrol je každá MEJ vybavena speciálním dodávkovým vozidlem uzpůsobeným jako mobilní kancelář. Pracoviště je vybaveno výpočetní technikou, mobilním připojením k internetu, přenosnými elektromechanickými váhami, elektrocentrálou, osvětlením pro noční kontroly a dalšími technickými prostředky. MEJ postupují ve spolupráci s policií a celníky.

Za překročení hmotnosti do 500 kg je ve správním řízení vyměřena pokuta 5 000 Kč, za překročení vyšší jak 500 kg je ve správním řízení vyměřena pokuta ve výši 9 000 Kč za každou započatou tunu. Řidiči kontrolovaného vozidla na místě může být uložena pokuta až do výše 15 000 Kč dle uvážení příslušníka Policie ČR.

ZDROJ: zdopravy.cz

© 2009 - 2021 TruckAlliance s.r.o. Created by RAAi.