eNews

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Ve světě technologií se v poslední době stále více prosazují Li-Ion baterie, a to zejména pro nulové emise CO2 a možnost kompletní recyklace. Proto se staly přirozenou součástí chytrých telefonů, tabletů a celé řady dalších elektronických zařízení.

Jakmile se ukázalo jejich progresivní využití, staly se jasnou volbou také pro výrobce moderních vysokozdvižných vozíků, elektromobilů, a dokonce i raket. Proč jsou tak žádané a co nám mohou přinést?

Jsou bezpečné a šetrné k životnímu prostředí

Kromě nulových emisí do ovzduší Li-Ion baterie spotřebovávají ze sítě průměrně až o 30 % méně energie než tradiční olověné baterie a opakované nabíjení nemá vliv na jejich výkon. „Li-Ion baterie představují pohon 21. století, který kombinuje šetrnost k životnímu prostředí s vysokým funkčním výkonem a úsporou energie,“ říká Václav Jung, projektový manažer společnosti STILL.

STILL byl ve svém odvětví jedním z prvních, kdo začal používat Li-Ion baterie ve svých vozících. V současnosti je již využívá velké množství zákazníků a jsou také součástí hlavní filozofie ochrany životního prostředí „ZERO Emission“, kterou se STILL už několik let jako přední výrobce elektrické manipulační techniky řídí a k níž se snaží vést i své zákazníky.

Li-Ion baterie jsou chráněny proti vniknutí pevných prachových částic a před škodlivým účinkem vniknutí vody krytem IP 65. Ten zabraňuje kontaktu elektrického proudu s vodou a eliminuje riziko vzniku škodlivých a výbušných plynů, které je v případě obyčejných baterií běžné. Li-Ion baterie nevyžadují ani doplňování elektrolytu, takže odpadá nutnost pracovat s nebezpečnou kyselinou. „Akumulátory byly testovány, aby se potvrdila jejich výjimečná odolnost a bezpečnost. Při rychlostech do 25 km/h se kryt baterie vůbec nepoškodil,“ dodává Jung.

Více než 8 hodin provozu

Li-Ion baterie jsou nepostradatelným nástrojem pro práci ve skladových prostorách. „Až dvojnásobná hustota energie umožňuje provoz na více směn bez snížení účinnosti. V případě potřeby lze baterii nabít na 50 % za pouhých 30 minut a na 100 % za pouhou hodinu a vydrží více než 8 hodin provozu. Jedná se o dobu, která nemá vliv na plynulý provoz. Li-Ion baterie se při 35–85% kapacitě nabíjejí výrazně rychleji,“ říká Václav Jung ze společnosti STILL.

Vyzdvihuje také skutečnost, že baterii není třeba před dobíjením rozebírat, protože ji lze dobíjet přímo v zařízení. Lze tak činit například během krátkých přestávek, nebo dokonce přímo v provozu, pokud se s vozíkem chvíli nepracuje. „Články jsou monitorovány v reálném čase, takže se baterie začne nabíjet přibližně do tří sekund po připojení k síti. To je výhoda oproti olověnému akumulátoru, který se před nabíjením musí určitou dobu zahřívat. Kromě toho může vozík s Li-Ion baterií využít téměř veškerou uloženou energii, protože tyto baterie lze vybít až na 10 %,“ vysvětluje.

Další významnou výhodou těchto baterií je, že mají garantovanou životnost 2 500 nabíjecích cyklů, která se v závislosti na jejich použití může dokonce až zdvojnásobit. V praxi to znamená až několikanásobně delší životnost než u olověných akumulátorů.

Zátěžové podmínky pro ně nejsou překážkou

V neposlední řadě je velkou výhodou lithiových baterií to, že odolávají velmi chladnému prostředí a vydrží teploty až -35 °C, aniž by – na rozdíl od olověných akumulátorů – ztrácely kapacitu. Na Li-Ion baterii nemá chlad žádný vliv. Tato technologie je navíc výkonná i na opačném konci teplotního spektra, kde odolává teplotám až 60 °C.

Investice, která se mnohonásobně vrátí

Ačkoli zákazníci zaplatí za Li-Ion baterii ve vysokozdvižném vozíku vyšší cenu, z dlouhodobého hlediska se to mnohonásobně vyplatí. Majitel zařízení s touto baterií se zbaví veškerých nákladů na údržbu, Li-Ion baterie jsou prakticky „bezúdržbové“. Při stejném objemu obsahuje lithiová baterie až dvakrát více energie než ta olověná, což znamená výraznou úsporu. Šetří se také místo.

U olověných akumulátorů je nezbytné zajistit nabíjecí stanice, vyhradit prostor pro nabíjení a skladování a zajistit správné nabíjení a bezpečnost při výměně. S Li-Ion bateriemi odpadá jakákoli dodatečná námaha nebo požadavky na prostor, a tedy i doplňkové náklady. Použití lithiových baterií tak zefektivní provoz a zvýší také bezpečnost a produktivitu lidí.

„Mimořádná kvalita použitých Li-Ion baterií STILL nám umožňuje garantovat zákazníkům plnou kapacitu i po 8 letech životnosti a až 80 % po 2 000 plných nabíjecích cyklech, což je nejen efektivní a ekologické, ale také ekonomické,“ říká Jung. Dodává, že zájem o tuto technologii neustále roste. Proto společnost STILL nabízí nejširší výběr Li-Ion baterií a nabíječek nejvyšší kvality a servis profesionálně vyškolených týmů.

ZDROJ: transport-logistika.cz

Už v roce 2013 si Česká pošta vybrala prostřednictvím leasingu značku Peugeot jakožto svého dodavatele převážně lehkých užitkových vozů. Na první zakázku čítající 400 užitkových dodávek navázaly další, přičemž se vždy jednalo o objednávky v řádu stovek kusů. Celkově za 8 let odebral tento nejvýznamnější klient značky Peugeot v ČR přes 4000 vozů, a stal se tak největším odběratelem značky v regionu střední a východní Evropy.

Také v letošním roce distributor pošty a leasingové společnosti se značkou Peugeot uzavřely obchodní dohodu, a i tentokrát se stejně jako v minulých letech jedná pro český import Peugeotu o největší fleetovou zakázku roku. I přes extrémní výrobní omezení se letos podařilo registrovat 295 vozů Peugeot Boxer, které budou sloužit k distribuci pošty v Česku. Polovina z odebraných vozů byla pořízena formou operativního leasingu zajišťovaného společností ALD, druhou polovinu pak klient odebral formou finančního leasingu prostřednictvím společnosti ČSOB.

Fleetová spolupráce mezi oběma partnery má již teď předpoklady do budoucna, protože značka Peugeot se se svými populárními užitkovými modely v současné době účastní dalších tendrů s otevřeným potenciálem na stovky kusů poštovních vozů pro rok 2022.

„Jsem nesmírně rád, že se nám opět letos i přes krizové situace postihující dodavatelsko-odběratelské řetězce v různých odvětvích a v celém světě podařilo zakázku takřka 300 vozů realizovat. Pokračující dlouholetá spolupráce s distributorem tisku svědčí o nejlepším poměru cena-výkon na trhu, jakožto i o kvalitě a dostupnosti servisní sítě, což jsou aspekty, kterými jsme schopni uspokojit i ty nejnáročnější požadavky naší fleetové klientely,“ prohlásil Lukáš Hošek, vedoucí fleetového prodeje.

ZDROJ: transport-logistika.cz

Šest let po neúspěšném pokusu prosadit do zákona možnost navýšit na tuzemských dálnicích rychlost až na 150 km/h čeká poslance v novém volebním období tato debata znovu.

Zvýšení rychlosti je v návrhu programového prohlášení vznikající vlády: „Po odborném posouzení vlivu na bezpečnost provozu zvýšíme v úsecích, kde to bude možné, povolenou rychlost na dálnicích na 150 km/h.“

Poslanci naposledy tento plán řešili v roce 2015. Poslanecká Sněmovna tehdy novelu zákona o pozemních komunikacích i přes odpor ministerstva dopravy odsouhlasila. Stopku nakonec dali až senátoři. „Podle našeho odborného stanoviska směrové a výškové vedení dálnice a s tím spojené rozhledové poměry jsou podle státních norem projektování silnic a dálnic navrhovány na dovolenou rychlost 130 kilometrů. Při zvýšené dovolené rychlosti nad 130 km nebudou splněny rozhledy pro zastavení na velké části dálniční sítě, vozidla se budou pohybovat větší rychlostí, než na kterou je zajištěn rozhled pro bezpečné zastavení,“ vysvětlil při projednávání zákona tehdejší ministr dopravy Dan Ťok.

Plán na zvýšení rychlosti přichází v době, kdy jiné evropské země jdou přesně opačným směrem a rychlost naopak snižují. Nejen kvůli bezpečnosti, ale i emisím a hluku. Například v Nizozemsku došlo loni k plošnému snížení rychlosti na dálnicích přes den ze 130 na 100 km/h. Vláda k opatření přistoupila poté, co v květnu nizozemský soud rozhodl odložit velké infrastrukturní projekty kvůli tomu, že země dlouhodobě neplní limity Evropské unie pro emise dusíku. Premiér Mark Rutte tehdy krok označil za nutné zlo.

Pro zastánce neomezené rychlosti bývá vzorem Německo. I u západních sousedů je ale omezení velkým tématem. Už v minulosti došlo na řadě úseků k omezení rychlosti, jde o zhruba třicet procent sítě. Po volbách se mluví o zavedení maxima 130 km/h.  Zastáncem takového kroku je například jezdec Formule 1 Sebastian Vettel.

Podle studie německého ministerstva životního prostředí, na kterou upozornilo Deutsche Welle, by omezení rychlosti na 130 km/h přineslo snížení emisí CO2 o zhruba dva miliony tun. V Německu se objevují ale i názory, že se problém vyřeší sám rozmachem elektromobility. U elektromobilů znamená obvykle rychlost nad 130 km/h výrazně rychlejší vybití baterie.

ZDROJ: zdopravy.cz

© 2009 - 2021 TruckAlliance s.r.o. Created by RAAi.