eNews

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Znáte to. Abyste mohli dodat svoje zboží nebo službu zákazníkovi, musíte nákupčímu nejdřív „něco strčit“.

Nemám nic proti pozvání na oběd, sportovní zápas nebo formu oficiálního sponzorského daru pro firmu, to je v pořádku. Co, ale etické není, je, že na pozici odpovědné osoby nákupčího sedí člověk, který si prostě řekne o úplatek. Já jsem se s plno takovými lidmi setkal a věřte, že to nejsou žádní hlupáci nebo lidé, kterým se moc nechce pracovat. Ba naopak. Obecně se navenek tito lidé chovají a profilují víceméně podle stejných rysů. Ono to asi totiž jinak nejde, aby v tom, co dělají, byli úspěšní.

A jak se takový člověk chová? Už když k němu jdete na schůzku, tak ho v některých případech předchází pověst „ten bere“. Takových případů je méně. Většinou to zjistíte až na místě, nebo později, až se vám dostane zpětné vazby na vaši nabídku. Takový člověk toho na schůzce moc nenamluví, bedlivě vás poslouchá, má vás poměrně dobře předem nastudovaného z internetu, zdali jste nebo nejste pro něj nebezpečím. Dále padne otázka, jestli znáte jeho nadřízeného nebo majitele. Asi víte, proč… O ceny a další podmínky se zajímá pouze okrajově, vlastně ani v četných případech nedojde k předložení nabídky. Prostě z něj cítíte, že už máte vypadnout. Pěje chválu na stávajícího dodavatele, až přehnaně, argumenty se mu ale snažím, vcelku úspěšně, vyvracet a trumfnu ho i lepší cenou atd. To už ale začíná nedávat, cítí se ohrožený tím, že by se ta lepší nabídka mohla dostat k majiteli. A to je pro něj nežádoucí. Všechny totiž spojuje jedno a to, že mají pevné pouto a až téměř bezmeznou důvěru ze strany majitele nebo nadřízeného a tím i jistotu, že ke změně efektivnějšího dodavatele nedojde, nebude-li si to on přát.

Stačí, já osobně mám jasno, tady si neškrtneme, neboť naše interní hodnota takové obchody nepodporuje. Tady platí jediné, počkat, až tento člověk změní zaměstnavatele.

Pro majitele nebo ředitele firem mám jedno doporučení. Jednou za rok si osobně nechte předložit konkurenční nabídky přímo od dodavatelů, alespoň u strategických položek. Garantuju vám, že pokaždé budete něčím příjemně překvapeni.

A víte, jaký dopad má chování takového nákupčího na firmu? Tím, že nevýhodně nakupuje pro velké firmy, firma tratí ročně i několik stovek tisíc Kč. S jídlem roste chuť a za roky až miliony.

Ovšem i tady platí známé pořekadlo, kde není žalobce, není soudce. Jinými slovy, někteří naši konkurenti sami takovéto postupy proaktivně nabízejí. Kdyby toho nebylo, nebudou ani Oni.

Jaké jsou vaše zkušenosti s podobnými lidmi? Podělte se...

Situace na trhu aut je cokoliv, jen ne příjemná. Podle statistik registrací Svazu dovozců automobilů (SDA), které zveřejňujeme každý měsíc, trh dlouhodobě stagnuje, zatížen logistickými problémy a neschopností automobilek dodávat nová auta.

Vedle toho, že je problém s dodávkami aut, tak auta obecně (a zejména ta levnější) výrazně podražila. Celá situace se pak promítla i do trhu ojetin, kde pozorujeme podobný scénář – menší výběr za více peněz. Vzali jsme tedy žebříček nejregistrovanější značek a jejich modelů, a obepsali automobilky se dvěma dotazy – jak dlouho bude trvat dodání nejpopulárnějšího modelu v základní konfiguraci při objednání do výroby a jak jsou na tom skladové zásoby toho samého modelu u dealerů a na centrálních skladech. Zároveň jsme se na základě přechozích zkušeností ptali, zda je možné, aby došlo na situaci, kdy dealeři inzerují konkrétní skladové vozy, které však reálně skladem nemají.

Odpovědi zastoupení značek Škoda, Hyundai, Volkswagen, Toyota a Kia jsme nijak neupravovali a ponechali je v původní podobě tak, jak dorazily do redakce.

Samozřejmě se v některých případech stalo, že v odpovědi nebyly zodpovězeny všechny naše otázky, ale obecně z odpovědí automobilek vyplývá, že přestože se ve většině případů dodací lhůty při objednávkách do výroby zatím stále nezkracují, alespoň částečně se podařilo doplnit skladové zásoby.

ŠKODA

„Kvůli vysokému zájmu o naše vozy a výpadkům v dodávkách dílů se dodací lhůty v současné době nezkracují. Mohou se lišit podle jednotlivých výbav, motorizací a v závislosti na ročních prodejních kvótách jednotlivých prodejců. Na nové vozy značky Škoda se v současnosti čeká od 6 do 14 měsíců. Pevně věříme, že se situace ustálí co nejdříve, abychom mohli všechny zákazníky obsloužit v co nejkratším možném čase. Pro zákazníky je také u autorizovaných prodejců Škoda připraveno přes 2 800 nových skladových vozů. Přes 5 500 certifikovaných ojetých vozů včetně zánovních pak nabízí program Škoda Plus.“

HYUNDAI

„Model i30 v základní výbavě dokážeme zákazníkovi dodat za 3 až 4 měsíce. Jde o výbavový stupeň Start s motorem 1,5 DPi a manuální šestistupňovou převodovkou. Zároveň dodám, že i30 je nejen naším nejprodávanějším modelem, ale zároveň nejprodávanějším modelem v privátním segmentu vůbec – mezi modely všech značek byl u soukromých zákazníků vůbec nejpopulárnější i v minulém roce, letos navíc s relativně pohodlným náskokem vede znovu. Druhým nejprodávanějším vozem v privátním segmentu je navíc druhý z nošovických modelů, Tucson. Na skladě máme momentálně několik stovek vozů, a to včetně českých bestsellerů, i30 nebo Tucson. Přehled skladových vozů na našich internetových stránkách je aktuální a odráží momentální stav.“

VOLKSWAGEN

„Golf patří mezi nejžádanější modely značky Volkswagen celosvětově, a tak se jej v současné době prodloužení dodací lhůty dotýká nejvážněji. Záleží ovšem na konkrétní specifikaci a je to velmi individuální. Pokud dnes dorazíte na dealerství a objednáte vůz, tak se budeme pohybovat někde v rozmezí 9–18 měsíců v závislosti na výbavě, na převodovce a na aktuálních dodávkách dílů. Větší šanci na rychlejší výrobu mají aktuálně paradoxně více vybavené vozy. V tuto chvíli máme 94 vozů skladem, dalších 107 volných aut je na cestě na sklad, nebo ve výrobě, takže existuje poměrně velká šance, že mezi nimi bude vůz stejný nebo velmi podobný tomu, který preferujete, a dostanete jej okamžitě nebo v blízké době.

Skladové vozy: Na našich stránkách s nabídkou skladových vozů jsou uvedeny pouze vozy, které stojí fyzicky v České republice (aktuálně více než 1 000 vozů). Naše interní systémy neumožňují dealerské síti aktivitu, kterou popisujete a známe u jiných značek. Navíc je u nás rozlišeno, zda se jedná o vozidlo u dealera, nebo na centrálním skladě.“

TOYOTA

„Corollu máme aktuálně dostupnou ihned ve verzi sedan 1,5 benzin. U ostatních verzí aktuálně připravujeme otevření objednávkového systému na faceliftovanou verzi, jejíž výroba bude zahájena v lednu. Co se týká dalších skladových modelů, tak kromě výše zmíněné Corolly sedan 1,5 benzin máme k dispozici ještě Lexus RX 300.“

KIA

„Dodací lhůta na náš nejprodávanější model Ceed v nejprodávanější motorizaci 1,5 T-GDi s manuální převodovkou ve výbavě TOP se aktuálně pohybuje v rozmezí 3-5 měsíců od objednání, tedy od zadání do výroby. Na provedení tohoto modelu v základní specifikaci Comfort (prodeje této výbavy činí zhruba 5 %) si zákazník počká zhruba o 1 měsíc déle (4-6 měsíců). V případě objednání vozů, které jsou skladem (centrální sklad+dealerský), je dodací lhůta přibližně dva až tři týdny. Aktuální skladové zásoby našich modelů (nyní převážně modelová řada Ceed a modely Rio, Stonic, Niro) v nejoblíbenějších výbavách jsou zhruba v počtu 500 ks. Jedná se o vozy, které jsou v centrálním skladu, na cestě z výrobního závodu či se jedná o vystavené vozy u dealerů. Pokud se jedná o inzerování reálně „neexistujících“ vozů jako skladových, tak naše dealerská síť mezi skladovými vozy uvádí např. předváděcí modely, u nichž se jejich vlastník může relativně rychle změnit a k časovému nesouladu mezi inzercí a prodejem tak skutečně může dojít. Ostatní vozy, které na našich oficiálních webových stránkách uvádíme jako skladové, jsou umístěny v centrálním importérském skladu a u těchto vozů tak k této situaci nedochází.“

ZDROJ: garaz.cz

No konečně, vláda ČR si všimla, že tu možná spolupracuje kartel čerpacích stanic.

Pro některé prodejce marže přes 4,-Kč za litr není ničím výjimečným. A pak je tu Tank Ono. Ne..., vůbec jsem tím nechtěl říct, v jakém obsazení asi tento kartel spolupracuje. Jako že Tank Ono a Ti ostatní. Jen tím sleduji to, že se právě zmíněná firma ke své jednotné marži (asi 0,80 ha/litr) veřejně přiznává a nijak její výši neskrývá. Navíc, a to jste možná nevěděli, že při větším tankovaném objemu u těchto čerpacích stanic dostanete ještě slevu. Sice se svými necelými 70 čerpacími stanicemi v zemi poslední dobou těží ze svých čerpacích stanic technické maximum, a proto nebo právě proto, je jejich objem výtoče cca 4x vyšší nežli v Benzina nebo MOL, kteří vlastní (každý z nich hodně přes 400 čerpacích stanic). Oba majitelé Tank Ono chodí v montérkách, na kterých hrdě nosí logo firmy a dodnes pracují ve své dílně. A pak jsou tu dva velcí dodavatelé PHM, kde se sice dobře najíte a zmáčknete si vanilkové latté, ale za litr zaplatíte mnohem víc. Vlastně tak to má asi na tom trhu být. Je na samotném gustu koncového zákazníka, jestli upřednostní komfort k tankování nebo levné PHM. Co mě ale štve, že se ti největší na ceně nejspíš domlouvají.

Když máte v rodině jedno auto, je asi celkem nepodstatné, kde nádrž jednou měsíčně naplníte. V případě větší firemních flotil už se vyplatí přemýšlet a počítat, zejména u firem provozující nákladní dopravu. Tam tvoří nákup PHM téměř cca 50% za všech nákladových položek, to jste věděli?

Samotná cena ropy se do výsledné částky promítá jen zhruba z 35 procent a její cena v posledních dnech klesala. Další části tvoří cena za dopravu ropovody či tankery, zpracování v rafinérii a také jejich marže. Zhruba desetinu konečné ceny pak tvoří doprava v cisternách, náklady na prodej na čerpacích stanicích a jejich marže. 

 V mém okolí se profilují tři typy kupujících:

- zásadně nakupují nejlevnější PHM

- na ceně jim zase až tak nezáleží, chtějí k tomu dobrý kafe

- kombinují, nejlevnější PHM a kafe na jiný čerpací stanici

A jak to máte Vy?

© 2009 - 2021 TruckAlliance s.r.o. Created by RAAi.