eNews

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Model T-WAY určený pro nejnáročnější off-roadové aplikace přichází s atraktivnější kabinou, novými automatizovanými převodovkami HI-TRONIX, hydrostatickým pohonem, nižší hmotností a plnou konektivitou.

Historie nákladních vozů značky FIAT/IVECO určených pro nejnáročnější podmínky sahá do roku 1970, kdy byla uvedena řada FIAT/OM 300 PC. Nástupcem se o deset let později stal FIAT/IVECO 330. Už pod značkou IVECO ho v roce 1993 vystřídal Eurotrakker a o jedenáct let později Trakker. Nyní přichází T-WAY, přičemž písmeno T znamená Tough, neboli drsný. Klidně ale může evokovat i návaznost na svého předchůdce (Trakker).

Třetí do party

T-WAY přichází jako poslední v rámci kompletní obměny těžkých nákladních vozidel nazvané IVECO WAY, kterou v červenci 2019 odstartoval tahač S-WAY. O rok později ho pak následovala stavební řada X-Way. Podobně jako u nich je nejviditelnější změnou design kabiny. Ta jenavržená ve stejně atraktivním designovém stylu jako S-WAY a X-WAY. K dispozici budou dvě verze – krátká AD a dlouhá kabina AT se standardní, nebo vysokou střechou.

Přístrojová deska částečně vychází z předchůdce, je ale upravena. Nový je například multifunkční volant zajišťující i pohodlnější pozici a snazší nastupování. Kabina nabízí vysokou úroveň pasivní bezpečnosti, kterou doplňuje balíček aktivních systémů ADAS (Advanced Driving Assistance System) známý z tahačů. Modely 6×4 mohou být nyní vybavené kotoučovými brzdami. 

Tuhý základ

Zatímco pro stavební řadu X-WAY představuje terén asi 10 % pracovního času na stavbě, jinak zbytek života stráví většinou na silnici, T-WAY je zkonstruován pro práci v těch nejtvrdších podmínkách, jako jsou lomy, povrchové doly či pískovny. Základem robustnosti vozu je tuhý rám z vysokopevnostní oceli s tloušťkou 10 mm a tuhostí v ohybu 177 kNm, což podle výrobce představuje absolutní špičku v tomto segmentu. Pro „lehké“ aplikace se používá rám s tloušťkou 7,7 mm.

Přední náprava má maximální zatížení až 9 tun. Zadní kola jsou standardně osazena nápravovými redukcemi, což násobí sílu a výkon motoru. T-WAY dostal zcela nové pérování zadní tandemové nápravy (typ Heavy-duty), které je nyní odlité z jednoho kusu a díky tomu váží o 325 kg méně než u předchůdce. Na přání je k dispozici vzduchové pérování, které díky zvýšení světlé výšky a zadnímu nájezdovému úhlu zlepšuje terénní schopnosti T-WAY.

Hydrostatický pohon

Iveco T-WAY se nabízí jako tahač i podvozek pro nástavby v konfiguraci 4×4, 6×4, 6×6, provedení 8×4 a 8×8 jsou výhradně určena pro nástavby. Plněpohonná vozidla nabízejí tři rozvory 4, 4,2 a 4,5 m. Novinku v nabídce verzi 6×4 představuje systém HI-TRACTION, což je hydrostatický pohon přední nápravy. Ten se automaticky připojuje v případě potřeby do rychlosti 25 km/h. Proti klasickému mechanickému pohonu 6×6 toto řešení přináší úsporu hmotnosti a snižuje i spotřebu, zvyšuje ale servisní náklady. T-WAY dostal i novou elektrickou a elektronickou architekturu HI-MUX usnadňující připojení nástaveb, a také novou generaci pomocného pohonu PTO s výstupem až 2300 Nm.

Nové automaty

Základem pohonu modelu T-WAY zůstává osvědčený 13litrový šestiválec Cursor 13 s výkonem 510 k, což je o 10 k víc než u Trakkeru. Pro „lehké“ aplikace je připraven devítilitrový Cursor 9. Místo dřívější automatizované převodovky Eurotronic T-WAY dostal dvě nově skříně HI-TRONIX s dvanácti, nebo šestnácti rychlostmi a novými funkcemi do terénu. Hill Holder usnadní rozjezdy do kopce, Rocking Mode zase zlepšuje trakci při rozjezdu na kluzkém povrchu a Creep Mode zajišťuje plíživou rychlost na volnoběžné otáčky motoru. Na silnici najde uplatnění HI-CRUISE systém obsahující prediktivní tempomat a funkci volnoběžky Ecoroll známý ze silničních tahačů. V nabídce ale i nadále zůstává manuální převodovka.

Nová konektivita

IVECO T-WAY je standardně osazeno telematickou jednotkou Connectivity Box zajišťující plnou on-line správu a využívání služeb IVECO ON. Na dálku lze ověřit okamžitý stav každého vozidla, systém hlásí i poruchy a další informace, čímž lze předcházet nečekaným poruchám.

V Evropě již v prodeji

Iveco T-WAY bude prodáváno po celém světě. Jako první byl zahájen prodej v Evropě, kde je k dispozici v emisní normě Euro 6. Ke konci roku se do prodeje dostanou i verze Euro 3 a 5 určené pro méně náročné trhy jako Afrika, Blízký východ či Jižní Amerika.

ZDROJ: transport-logistika.cz

Scania Česká republika společně s firmou Cargodesign připravila pro policisty z oddělení hipologie nové vozidlo pro přepravu koní. Prostorná posádková kabina se zvýšenou střechou pojme sedm členů posádky, v přepravním prostoru je místo pro šest koní.

Nástavba na vozidle je vyrobená společností Ing. Vít Škrobánek – CARGODESIGN z Opavy a nabízí netradiční řešení, které přispívá k jednodušší obsluze. Prostor pro 6 koní (3 vpředu a 3 vzadu) je uprostřed rozdělen manipulačním prostorem, který tak umožňuje výstup kteréhokoliv koně bez nutnosti práce s ostatními. Konstrukční řešení nástavby je provedeno z nekorodujících materiálů a zesílená hliníková podlaha je vybavena odtoky. Podlaha je navíc kryta speciální pryžovou nesmekavou vrstvou.

Pod nástavbou okolo celého vozidla jsou úložné prostory, které jsou izolovány pro bezpečné uložení osobních věcí jednotky. Každý člen posádky zde má svůj vlastní úložný box.  Dále je v nástavbě umístěna elektrocentrála a další nezbytná výbava jednotky. Nástavba též obsahuje sedlovnu přístupnou zadními výklopnými vraty, integrovanou nádrž na vodu s tlakovým čerpadlem, tlakové odvětrání nástavby s odtahem pro max. zachování optimálního klima v prostoru pro koně. Celý prostor je pak snímán 2 kamerami s trvalým přenosem obrazu do prostoru kabiny. Monitorován je také prostor v okolí celého vozidla díky 360 st. kamerovému systému a obraz je přenášen na samostatnou obrazovku u pracoviště řidiče. 

„Policisté si vozidlo sami navrhli tak, aby jim co nejvíce vyhovovalo pro jejich službu.  Touto cestou bych velmi rád popřál kolegům, aby jim i jejich čtyřnohým parťákům vozidlo pomohlo zajistit nejen komfortnější, ale i bezpečnější přepravu a především jim zpříjemnilo jejich službu,“ řekl brig. gen. Tomáš Lerch.

Vozidlo Scania je poháněno třináctilitrovým šestiválcovým motorem o výkonu 370 koní. Na obou nápravách je osazeno vzduchovým odpružením, které kromě maximálního možného komfortu nabízí hlavně možnost rychlé změny světlé výšky vozidla, což mimo jiné umožní snadnější překonávání nerovností a překážek v provozu.

Kabina CP31N je pro použití tohoto konkrétního vozidla 7místná, což umožňuje přepravu celé jízdní jednotky společně s řidičem. Kabina má zvýšenou střechu, tzn. vnitřní výška je v prostoru pro posádku cca 180 cm, což nabízí jednotce více než nadbytek komfortu a prostoru pro požadované příslušenství. Tato posádková kabina se používá u hasičských vozidel, záchranných vozidel, vozidel s otočným vysouvacím žebříkem nebo stavebních speciálů různých typů.

Kabina vozidla je kromě běžného vybavení (centrální zamykání s dálkovým ovládáním, el. stahovatelnými okny, automatickou klimatizací a nezávislým topením) doplněna o el. vyhřívané čelní sklo, které zaručuje 100% viditelnost za jakýchkoliv podmínek. Všechna skla na kabině jsou navíc vrstvená, tzn. odolná proti úderu nebo zásahu ostrým předmětem a neroztříští se.

ZDROJ: transport-logistika.cz

Poradenská firma dokončuje studii, která má ukázat, zda by se metoda PPP na spojnici mezi Čechami a Moravou hodila.

Ministerstvo dopravy udělalo další krok k nalezení odpovědi na to, zda nebude financovat dostavbu dálnice D35 formou takzvaného PPP projektu, kdy by vítěz stavbu úseku z Litomyšle do Mohelnice postavil, zajistil peníze a následně 26 let provozoval. Jasno má být do poloviny příštího roku.

Ministerstvo na svých stránkách zveřejnilo nový dokument, ve kterém shrnuje informace o chystané stavbě a projektu a současně slouží i jako předběžná tržní konzultace. Cílem dokumentu je poskytnutí předběžných informací o projektu a pomocí různých dotazů zjistit zájem jednotlivých možných účastníků samotné soutěže. Materiál je dostupný pouze v angličtině.

„Než začne předkvalifikace, tak musí být jednoznačně zřejmé, zda se jedná o smysluplný projekt či nikoliv a stejně tak jako v případě D4 bude rozhodnutí příslušet vládě ČR. Jako podklad pro rozhodnutí vlády musí být předložen materiál, který bude ekonomické aspekty projektu popisovat, jehož dokončení ze strany zpracovatele (PwC) lze očekávat v průběhu léta 2021,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Podle něj bude materiál k dispozici nové vládě, která si sama rozhodne, zda se bude tímto tématem dále zabývat či nikoliv. „Rozhodnutí lze očekávat v první polovině roku 2022,“ dodal Jemelka.

Další dálnice se formou PPP nechystá

Úsek D35 by mohl být po dostavbě D4 druhým v zemi, který by se financoval tímto způsobem. Model spočívá v tom, že stát platí za postavení a údržbu a po určité době pak od koncesionáře dálnici převezme. „Uvedený úsek dálnice byl identifikován jako potenciálně další možný úsek na české dálniční síti z hlediska své délky, stavu připravenosti a celkového objemu finančních prostředků, kde by mohl být takový finanční nástroj aplikován z hlediska celkové optimalizace cash-flow při zajišťování dálniční výstavby v potřebném rozsahu,“ dodal Jemelka. Na dalších úsecích v zemi se podle ministerstva dopravy už v tuto chvíli PPP projekt nezvažuje.

Ministerstvo v materiálu uvádí tři možné varianty, které se liší délkou: všechny na moravské straně končí v Mohelnici. Jedna varianta (64,5 km) začíná ve Džbánově, druhá (56,9) v Litomyšli a třetí (46,5 km) v Janově. Nejdražší varianta počítá s náklady 1,66 miliardy eur (43 miliard korun).

Dálnice D35 má být severní variantou dálnice D1, aktuálně se staví dva úseky z Opatovic nad Labem do Časů a z Časů do Ostrova. Nejproblematičtější je z hlediska povolování úsek u Litomyšle, ŘSD se ale podařilo prolomit odpor místních a uzavřelo memorandum, v kterém se zavázalo k řadě ústupků.

V plánování Ředitelství silnic a dálnic jde o celkem pět úseků
Džbánov – Litomyšl - 7,3 km dlouhý úsek, kde se ŘSD nedávno dohodlo na memorandu s městem i odpůrci stavby.
Litomyšl – Janov - 10,35 km dlouhý úsek má zatím nepravomocné územní rozhodnutí.
Janov – Opatovec - 11, 7 km dlouhý úsek má již územní rozhodnutí a první část by se měla stavět už letos. Konkrétně má jít o most pod železničním koridorem Česká Třebová – Brno.
Opatovec – Staré Město - 16,5 km má již územní rozhodnutí. Na trase je téměř 4 kilometry dlouhý tunel Dětřichov, který bude nejdelším dálničním tunelem v zemi.
Staré Město – Mohelnice - 18,2 km, letos se čeká podání žádosti o územní rozhodnutí. Součástí bude 1,3 kilometru dlouhý tunel Maletín.

ZDROJ: zdopravy.cz

© 2009 - 2021 TruckAlliance s.r.o. Created by RAAi.