eNews

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a drážní dopravci společně docílili změny v zákoně o podporovaných zdrojích energie. Novelu tohoto zákona schválili minulý týden poslanci. Provozovatelé vozidel na elektřinu budou konečně osvobozeni od poplatků z obnovitelných zdrojů energie (POZE). Dopravní podniky tak v součtu ušetří zhruba 300 milionů korun.

Dosavadní přístup státu k provozovatelům elektrických trakcí (tramvaje, trolejbusy, vlaky) byl v rozporu se závazkem České republiky na snižování emisí oxidu uhličitého. Spotřebitelé silové elektřiny byli zatíženi poplatkem z obnovitelných zdrojů. „Problém byl v tom, že do skupiny těchto spotřebitelů spadali i provozovatelé vozidel na elektřinu. Pro dopravní podniky to znamenalo, že provoz ekologicky čistých vozů byl de facto znevýhodňován oproti užívání autobusů se spalovacím motorem. Jestliže má stát na jedné straně zájem na snižování ekologické zátěže, v poslední době zejména produkce oxidu uhličitého, bylo finanční zatížení vozidel na elektřinu nelogické,“ řekl Tomáš Pelikán, předseda SDP ČR.

Pozměňovací návrh, který provozovatele vozidel na elektřinu od poplatku osvobodí, připravilo SDP ČR společně s železničními dopravci. Inspirací jim bylo například Německo. Předkladatelem návrhu byl místopředseda Hospodářského výboru Martin Kolovratník, který pro něj získal v tomto garančním výboru doporučující stanovisko pro závěrečné třetí čtení. Výše uvedená změna měla 100% podporu všech dopravních podniků v České republice.

Pozměňovací návrh byl předem projednán s Ministerstvem průmyslu a obchodu. To ale na poslední chvíli změnilo svůj názor a dalo k návrhu negativní stanovisko, které odůvodnilo nedostatkem financí. „Doprava přináší ročně prostřednictvím poplatků POZE do státní pokladny zhruba 900 milionů korun. Za dopravní podniky je to asi 300 milionů korun, což je například cena třiceti trolejbusů. Dopravní podniky a České dráhy jsou ale financovány z veřejných rozpočtů, takže šlo pouze o přelévání peněz z jedné kapsy státní kasy do druhé,“ vysvětlil Martin Chval, výkonný ředitel SDP ČR.

Poslanci zákon ve změněné podobě schválili již v červenci, ale Senát ho s pozměňovacími návrhy vrátil k dalšímu projednání. Senátní verzi nakonec poslanci odhlasovali 15. září. “Věřili jsme, že u poslanců zvítězí zdravý rozum a podpoří provoz ekologicky čistých vozidel ve veřejné dopravě, ať už se jedná o tramvaje nebo vlaky. Jsem rád, že zákonodárci změnu schválili, protože čistá doprava by neměla být trestána,“ uvedl Tomáš Pelikán.

V souhrnu za všechny dopravní podniky tvoří dopravní výkon elektrických trakcí více než polovinu vozových kilometrů. Některá města v České republice jsou na tom ještě lépe a patří mezi nejekologičtější městské dopravní systémy v Evropě. Například v Plzni dvě třetiny dopravních výkonů zajišťují tramvaje a trolejbusy, které nezatěžují životní prostředí města škodlivinami. Dopravní prostředky elektrické trakce přepraví v České republice téměř 70 % všech cestujících.

ZDROJ: transport-logistika.cz

Celosvětová poptávka po vodíku bude v nejbližších letech postupně a stabilně růst, po roce 2030 se prudce zvýší. Náklady na získávání vodíku ekologickou cestou by do konce desetiletí měly klesnout o polovinu a v poklesu budou pokračovat i nadále. Kvůli nedostatku obnovitelných zdrojů bude přitom produkce vodíku i nadále nejdražší ve velké části Evropy včetně Česka, světovým premiantem bude Island. Vyplývá to ze společné studie poradenské společnosti PwC a Světové energetické rady (World Energy Council).

Vodík podle ní bude získávat stále větší uplatnění nejen v energetice a dopravě, ale například i ve stavebnictví. V roce 2050 by se celosvětová spotřeba vodíku měla pohybovat mezi 150 a 500 miliony tun ročně, přesné číslo bude záviset na globálních ambicích udržitelnosti a ochrany klimatu. Nyní roční spotřeba vodíku dosahuje zhruba 70 milionů tun. Většímu rozšíření využití vodíku zatím brání vysoká cena jeho těžby a nedostatečná infrastruktura, vyplývá ze studie.

"V současné době se většina vodíku ve světě získává z neobnovitelných zdrojů, jako je zemní plyn. Výhodou takové produkce je nízká cena pohybující se mezi jedním a dvěma eury za kilogram. Proti tomu vodík z obnovitelných zdrojů, jako je solární nebo větrná energie, dosahuje v jednotlivých částech světa tří, ale i osmi eur. Cílem je tedy nahradit produkci "šedého" vodíku tím "zeleným", a přitom výrazně snížit náklady na jeho získání," uvedl Jan Brázda, partner PwC Česká republika a expert na udržitelnost.

Náklady na výrobu takzvaného zeleného vodíku ve světě se nyní pohybují od 2,50 eura za kilogram na Islandu po osm eur (zhruba 60 až 200 Kč za kilogram). Česko patří s 5,25 až 5,50 eura podle studie mezi nejdražší země na světě. Z analýzy vyplývá, že Island zůstane lídrem i v roce 2030, cenu už bude umět stlačit pod dvě eura, Česko by se mohlo dostat k úrovním kolem 3,50 až 3,75 eura za kilogram.

Prostor pro to stát se významnými producenty a vývozci vodíku mají podle studie velké státy jako Rusko, USA i Čína. Rostoucí poptávka po vodíku bude podle expertů ale i příležitostí pro některé další země, jako je Peru nebo Chile, státy severní Afriky či Arabského poloostrova. Naopak region střední Evropy nebo i Japonsko budou narážet na limity využití obnovitelných zdrojů a hustší zalidněnosti, budou tak závislé na dovozu zeleného vodíku, vyplývá ze studie.

"Ty země, které se chtějí stát významným hráčem na trhu s vodíkem, musejí začít zavádět pilotní projekty už nyní. Zároveň platí, že už nyní musejí vlády začít pracovat na legislativním rámci a podpoře vodíkové ekonomiky tak, aby se vodík stal plnohodnotnou a dobře dostupnou ekologickou surovinou," dodal Brázda.

Česká vláda na konci července schválila vodíkovou strategii ČR, která umožní podpořit výrobu, využití, dopravu a skladování vodíku v energetice, průmyslu a dopravě. "Naše strategie je založená na čtyřech pilířích: výrobě nízkouhlíkového vodíku, využití nízkouhlíkového vodíku, dopravě a skladování vodíku, vodíkových technologiích," uvedl tehdy vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). Prioritou první etapy od letoška do roku 2025 je využití vodíku v rámci takzvané čisté mobility.

ZDROJ: dnoviny.cz

DHL Supply Chain uvádí do provozu další elektricky poháněné nákladní vozidlo ve své evropské flotile. Po úspěšném nasazení ve Spojeném království se rozroste také česká flotila o nové bezemisní vozidlo Volvo FL 42 R Electric, které zajistí nezbytný transport mezi pěti sklady ve Středočeském kraji. Za tímto účelem vybudovala DHL Supply Chain v logistickém areálu Prologis Park Prague-Jirny potřebnou infrastrukturu včetně nabíjecí stanice.

„Tým v České republice uskutečnil nasazením elektrického nákladního vozidla další krok k dosažení ‚nulových emisí‘ do roku 2050 v rámci strategie Go Green. Na náš tým jsem opravdu hrdý, omezuje znečišťování ovzduší, a tím vytváří zelenější a bezpečnější životní prostředí pro všechny,“ řekl Warren Bodley, ředitel transportu pro střední a východní Evropu společnosti DHL Supply Chain.

„Podnikání v oblasti nákladní dopravy se dramaticky mění a udržitelnost je pro mnoho našich zákazníků stále důležitější obchodní výhodou. Jsem rád, že dodáním tohoto prvního elektrického nákladního vozidla Volvo FL v České republice otevíráme úplně novou kapitolu. Je bez pochyby, že elektromobilita má velkou budoucnost i v našem oboru a podobná vozidla budeme v blízké budoucnosti na našich cestách potkávat stále častěji,“ řekl Vladimír Sklář, obchodní ředitel společnosti Volvo Trucks Česká republika.

Elektromobilita je ideální především do hustě osídlených měst a pro jízdy na krátké vzdálenosti. Přesně takový provozní profil čeká nové Volvo FL 42 R Electric s celkovou hmotností 16,7 tuny, které bude přepravovat zboží a prázdné obaly pro zákazníka DHL Supply Chain mezi pěti sklady ve Středočeském kraji. Vzhledem ke krátkým vzdálenostem mezi jednotlivými provozy ujede elektrické Volvo každý den zhruba 45 km. V celoročním provozu přechod na bezemisní elektromobilitu ušetří 5 tun emisí CO2.

„Naší strategií je nabízet zákazníkům udržitelná řešení a diskutovat s nimi o důležitosti využívání alternativních pohonů vozidel s cílem naplňovat strategii snižování emisí CO2,“ řekl Peter Badáň, ředitel transportu DHL Supply Chain v České republice a na Slovensku, a dodává: „DHL testuje nejrůznější technologické novinky a snaží se neustále vyhledávat možnosti, jak emise CO2 snižovat. Doprava nám dává v tomto směru obrovský prostor.“

Přechod na elektromobilitu vyžaduje velmi důkladnou přípravu a investice, které přesahují rámec pouhého nákupu elektricky poháněného vozidla. „Naše auta musí být neustále v pohotovosti a připravena na transport. Proto bylo potřeba v našem distribučním centru v Jirnech nejprve vybudovat nabíjecí stanici, abychom mohli nabíjet kdykoli a s dostatečným výkonem,“ vysvětlil Peter Badáň. V případě nového vozidla Volvo je celková kapacita akumulátorů 265 kWh. Rychlé nabíjení bude zajišťovat nová nabíjecí stanice Alpitronic Hypercharger s nabíjecím výkonem 75 kW.

DHL Supply Chain zavádí v rámci strategie Go Green do praxe rozmanitá řešení pro snižování emisí a ekologické zátěže. Ve vozovém parku předního poskytovatele služeb v oblasti smluvní logistiky nalézají proto stále širší uplatnění vozidla s alternativními pohony, především na CNG a LNG. Ke snižování emisí a vyšší hospodárnosti aut přispívají rovněž solární panely. Po zahájení provozu elektricky poháněného automobilu ve službách významného zákazníka počítá DHL Supply Chain s dalším rozšiřováním flotily nákladních vozidel s bezemisním pohonem.

ZDROJ: dnoviny.cz

© 2009 - 2021 TruckAlliance s.r.o. Created by RAAi.