eNews

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Někteří řidiči přezouvají pneumatiky už na konci léta, jiní čekají na první sněhový poprašek. Jak je to správně? Hrozí vám pokuta, když auto nepřezujete včas? Kolik stojí přezutí pneumatik? Zjistěte vše, co potřebujete vědět o přezutí na zimní pneumatiky.

Povinnost přezout na zimní pneumatiky ukládá zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. Ten říká, že řidiči mají povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo se dá vzhledem k počasí předpokládat, že tato situace během jízdy nastane.

Neplatí tedy jednoznačná povinnost přezout zimní pneumatiky před 1. listopadem. Pokud ještě neudeřilo mrazivé počasí nebo sněžení, nemusíte auto přezouvat a nehrozí vám ani pokuta. Z hlediska bezpečnosti se doporučuje přezout na zimní pneumatiky, jakmile se teploty dlouhodobě pohybují pod 7 °C. Při takových teplotách vykazují zimní gumy lepší vlastnosti než ty letní.

Na většině území ČR teploty klesají pod 7 °C zpravidla ke konci října či na začátku listopadu. V tomto období auto přezouvá většina řidičů. Berte proto v úvahu čekací doby pneuservisů. Jestliže plánujete přezutí pneumatik na přelomu října a listopadu, objednejte si termín s několikatýdenním předstihem. Jinak vás může zastihnout první sněhová nadílka nepřipravené.

Přezouvání ale zbytečně neuspěchejte. Zimní gumy se hodí do chladného počasí, naopak v horku mají horší vlastnosti než letní pneumatiky.

Pokud nedodržíte povinnost používání zimních pneumatik, hrozí vám pokuta až 2000 korun. Do bodového systému se přestupek nepromítne. Mnohem nákladnější komplikace mohou nastat, když zaviníte dopravní nehodu. Pojišťovna vám totiž může krátit plnění z povinného ručení či havarijního pojištění.

Zákon je jen jedním z důvodů, proč byste měli přezout na zimní pneumatiky včas. Ještě důležitější je vaše bezpečnost. Zimní pneumatiky se vyrábějí z jiné směsi než ty letní. I při nízkých teplotách si zachovávají přilnavost k vozovce. Tím se zlepšuje celková ovladatelnost vozidla a zkracuje brzdná dráha. Lepší trakci oceníte na sněhu a zledovatělé vozovce.

Zimní pneumatiky mají hlubší dezén. Díky tomu odvádějí od kol více vody a předcházejí aquaplaningu. Minimální hloubka dezénu u zimních gum je zákonem stanovena na 4 milimetry.

Existují případy, kdy je přezutí pneumatik povinné

Na některých silnicích, zejména v horách, se můžete setkat se značkou „Zimní výbava“. V modrém poli je vyobrazeno auto a sněhová vločka. Tato značka přikazuje řidiči vozidla pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik. A to po celý rok, jestliže dodatková tabulka neurčí jinak.

Dříve tato značka platila pouze od začátku listopadu do konce března, ale to nebylo v horských úsecích dostatečné. Od roku 2016 má značka celoroční platnost a obce ji mohou doplnit dodatkovou tabulkou s časovým obdobím podle vlastního uvážení.

Zimní pneumatiky v zahraničí

Dejte si pozor při cestách do zahraničí, pravidla pro použití zimního obutí se mohou lišit. Jak je to u našich sousedů?

V Německu a na Slovensku není stanoveno konkrétní období. Zimní pneumatiky jsou povinné, jestliže vozovku pokrývá sníh, led nebo námraza.

V Polsku jsou zimní pneumatiky doporučené.

V Rakousku funguje podobný systém jako u nás. Řidiči musejí mít přezuto od 1. listopadu do 15. dubna, pokud silnici pokrývá sníh, led či námraza.

Jak zimní pneumatiky vybrat

Zimní pneumatiky se značí písmeny M+S (M-S, M/S, MS), ale stejné označení mohou nést i terénní pneumatiky. Pokud si při koupi chcete být jistí, vybírejte gumy označené symbolem horského štítu a sněhové vločky. Nové zimní pneumatiky mají hloubku dezénu 7 až 8 milimetrů, a tak vydrží několik sezon.

Důležité je rovněž stáří. Gumy ztrácejí optimální vlastnosti přibližně po čtyřech až pěti letech, přestože nejsou vůbec použité. Proto se mějte na pozoru také při výprodejích – často to bývají staré pneumatiky, které jsou právě proto ve slevě. Datum výroby najdete na boční straně pneumatiky, jedná se o čtyři poslední čísla kódu DOT. Například označení 4021 znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 40. týdnu roku 2021.

Kde se přezouvají pneumatiky

Máte zimní pneumatiky na samostatných discích? Pak zvládnete jejich přezutí i sami. Jinak se obraťte na pneuservis. Když necháte přezutí na specialistech, můžete si být jistí, že je všechno v pořádku.

V pneuservisu kola před výměnou důkladně zkontrolují, vyváží, případně srovnají disky. Vyvážení kol spolu s vycentrovanými disky přispívá k lepší ovladatelnosti vozidla, brání nerovnoměrnému sjetí pneumatik a nepříjemným vibracím. Samozřejmostí je dofouknutí pneumatik na správný tlak.

Cena přezutí auta: Kolik většinou stojí přezutí pneumatik

Cena přezutí pneumatik závisí na mnoha faktorech, zejména na lokalitě pneuservisu, velikosti kol a typu pneumatik. Za stejné služby můžete zaplatit až dvakrát více. Proto se při objednání přezutí ptejte na cenu nebo si předem porovnejte ceníky několika pneuservisů.

Nejdražší služby poskytují servisy v Praze a okolí. Čím větší průměr kol, tím bývá přezutí dražší. Zpravidla si připlatíte za alu disky ve srovnání s klasickými plechovými disky. Servisy obvykle účtují příplatek za pneumatiky typu runflat, které umožňují nouzové dojetí po defektu. Přezutí vás vyjde dráž také v případě, že nemáte pneumatiky na disku, a přezutí tak vyžaduje demontáž a montáž pneumatiky. Vyšší ceny čekají rovněž majitele SUV a dodávek.

Kompletní přezutí osobního auta s patnáctipalcovými koly se většinou pohybuje od 700 do 1200 korun. Za vyvážení kola zaplatíte kolem 50 až 100 korun za kus. Mnoho servisů nabízí i doplňkové služby, jako je mytí kol (20 až 40 korun za kus) či nahuštění pneumatik dusíkem (30 až 70 korun za kus).

K oblíbeným službám patří uskladnění pneumatik. Cena se pohybuje kolem 100 až 300 korun za měsíc. Některé pneuservisy nabízejí zvýhodněný balíček, který zahrnuje dvakrát ročně přezutí pneumatik a jejich uskladnění.

Do kdy se používají zimní pneumatiky

Zákon stanovuje povinnost používání zimních pneumatik do konce března, když vozovku pokrývá sníh, led či námraza. V praxi se tak řiďte především počasím. Letní pneumatiky fungují optimálně při teplotách nad 7 °C. Na začátku dubna zpravidla panují příjemné teploty, a tak můžete pneumatiky bez obav vyměnit. Pokud se ovšem chystáte autem do hor, raději si zimní gumy ještě ponechte.

Nezapomínejte na to, že riziko představuje i jízda na zimních pneumatikách v teplém počasí. Řada řidičů „dojíždí“ zimní pneumatiky s hloubkou dezénu pod 4 mm jako letní, jelikož u nich stačí vzorek 1,6 mm. To je velmi riskantní. Zimní pneumatiky mají ve vyšších teplotách horší přilnavost k vozovce a jejich brzdná dráha se prodlužuje. Navíc vám roste spotřeba paliva.

Chcete se pravidelnému přezouvání auta vyhnout? Můžete zapřemýšlet nad pořízením celoročních pneumatik, které představují kompromis pro letní i zimní podmínky.

ZDROJ: e15.cz

Znáte to, jedete na schůzku za člověkem, který je ve firmě odpovědný za firemní nákup. Chcete mu prodat svoje služby nebo produkt. Naproti vám ale sedí někdo, komu se slušně říká, že se mu pusa nezastaví.

Samotné domluvení si takové schůzky se už předem zdá být jako nadlidský úkol. On má neustále obsazený telefon, a když netelefonuje, je momentálně na nějaké schůzce, dlouze mluví a telefon vzít nemůže. On ale nazpět nezavolá. Zkoušíte volat jeho kolegy, ale ti vám do telefonu řeknou, že mně ho nemohou dát na ucho, protože s někým mluví, prý zavolá. Bohužel už nezavolá. Typickým rysem pro tyto lidi je, vedle dlouhého řečnění, i to, že jsou velmi nespolehliví. 

Ale vám se to nakonec, po dlouhé námaze, podaří a schůzka s Mluvkou může začít. Představíte sebe, firmu, předmět prodeje a standardně už pomalu předáte slovo tomu naproti vám. Jednoduše, aby se vyjádřil. Mluvka vám dá do začátku dvě minuty slávy a přejde do protiútoku. Zdánlivě vás hned na začátku, jakože pochválí, vám to přijde divné, protože toto většinou zaznívá až na konci schůzky. Divné to ale není, pro něj jste už totiž dohovořil a teď už bude mluvit pouze on. A to bez legrace.

Začne mírnou pochvalou vás nebo produktu a přechází v dlouhý hodinový monolog. Začínají všichni téměř identicky, proč tu ve firmě jsou a proč je jejich šéf s nimi spokojený. To, jen abych si nejspíš nemyslel, že tam nesedím s kdoví jakým. Přechází na téma oni a jejich konkurence. Následuje téma on, a jak produkt nebo službu jejich firmy využívá on sám, jeho okolí a rodina.

Mluví tak, že se zmůžete pouze na Ano, Ne nebo Nevím. Teď ale do toho šlápnu a skočím mu do řeči, říkám si. Omyl, on skočil do řeči mně. Následuje téma jeho rodiny, a jaká že se mu stala příhoda, když jeli za babičkou na oběd, to, že si ani neumím představit. Zvoní mu telefon, on jej zvedne (jak jinak) a v průběhu hovoru doufám v to, že po skončení zapomene nit. Hovoří přes tři minuty a nezapomene do telefonu 2x sdělit, že nemůže mluvit, protože má schůzku. Hovor dokončil a světe div se, navázal přesně tam, kde skončil.

Házím flintu do žita, jsem bez nálady, emoce a už jenom pasivně přijímám množství informací s obchodem nesouvisejících. Vyprahlo mu, jde si pro vodu. Sláva, teď už mně nechá mluvit. Ne ne, nenechte se mýlit, jako kdybyste ho polili živou vodou. Upřeně se vám dívá do očí a mele a vůbec mu není hloupé, jak se musíte cítit. Vzdávám to, sleduju hodiny a těším se, až sednu do auta a vypnu si rádio. Nic jsem nezjistil, nenabídl, nedomluvil. 

Seděl by tam s vámi hodinu, klidně dvě, hlavně když ho někdo poslouchá, má to rád. Vidí, že už se ošívám, a proto setkání zakončuje slovy, až zase budete někdy mít cestu, stavte se, pěkně se s vámi povídá. Za ty roky už vím, že je lepší se podobným lidem vyhýbat, protože s nimi nikdy žádný větší obchod nedopadnul.

A co vy, taky máte v okolí podobného člověka?

DHL Supply Chain, přední poskytovatel služeb v oblasti smluvní logistiky, rozšiřuje po roce svou flotilu ekologických kamionů o dalších deset souprav.

Celkem 21 tahačů s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG – Liquefied Natural Gas) bude přepravovat díly pro výrobu automobilů z České republiky do Německa. DHL Supply Chain tímto krokem sníží emise CO2 o 168 tun ročně. 

„Během celoročního provozu kamionů na LNG se nám potvrdila správnost našeho rozhodnutí, a to nás motivovalo k dalšímu rozšíření naší ‚zelené‘ flotily,“ říká Kateřina Rázlová, ředitelka automobilové divize a transportu ve společnosti DHL Supply Chain, a dodává: „Výhodou je možnost doplňování jak klasického LNG, tak LBG neboli bioLNG. Díky otevření nových stanic na našich trasách v Německu můžeme využívat tuto ještě ekologičtější variantu. Při spalování LBG se do ovzduší neuvolňují prakticky žádné sloučeniny síry a jen minimum oxidů dusíku a pevných částic.“ 

Dnes již 21 kamionů na LNG z vozového parku společnosti DHL Supply Chain přepravuje díly pro výrobu automobilů nejen z crossdocku v Nepřevázce do Glauchau v okrese Cvikov, ale také do Wolfsburgu, Hannoveru, Heilbronnu, Kasselu a Neckarsulmu. Každá ze souprav ujede v průměru 132 000 kilometrů ročně. Zásobování rozšířené ekologické flotily alternativním palivem je stále jednodušší. Plnicí stanice LNG jsou v Německu již každých cca 200 kilometrů a nově byly otevřeny i stanice s LBG. V České republice jsou aktuálně k dispozici čtyři stanice LNG – v Lounech, Klecanech, Mladé Boleslavi a Nýřanech u Plzně.  

Vozový park společnosti DHL Supply Chain posílily tahače Volvo FH460 TC LNG. „Pro tuto značku a typ jsme se rozhodli po testování všech dostupných lowdeckových LNG tahačů na trhu. Při výběru jsme posuzovali především celkovou úsporu emisí, ekonomičnost provozu a dojezdovou vzdálenost pro flexibilnější plánování přeprav. Za tahače budou připojeny návěsy Mega Liner od značky Krone s třímetrovou vnitřní výškou nákladového prostoru, do něhož se díly nakládají v unifikovaných stohovacích paletách a optimalizovaných obalech. Kompletním využitím nákladového prostoru je zajištěna efektivní přeprava automobilových dílů s nasazením menšího počtu kamionů. Tím klesají nejen emise, ale také zatížení silniční infrastruktury,“ říká Ľubomír Sasarák, manažer tuzemské flotily DHL Supply Chain.

Uvedení deseti nových kamionů na LNG do provozu je součástí programu skupiny Deutsche Post DHL pro ochranu životního prostředí Go Green, který směřuje k ambicióznímu cíli nulových emisí oxidu uhličitého do roku 2050. 

ZDROJ: transport-logistika.cz

© 2009 - 2021 TruckAlliance s.r.o. Created by RAAi.