Kontaktujte nás

Načíst

Zimní pneumatiky a vše o nich: Kdy přezout? Jak je poznat? A jak je to v zahraničí?

Sezona zimních pneumatik je tady, a tak je opět čas si připomenout klíčové informace o nich. Připomeňme si, kdy jsou opravdu povinné, jak jsou označené či jak je to s nimi v zahraničí.

Přelom října a listopadu je dnes už tradiční období přezouvání pneumatik. Zatímco někteří výměnu letních pneu za zimní nechávají na servisech, jiní tento proces dělají vlastnoručně. Obě skupiny řidičů by si však měly připomenout základní pravidla o použití zimních pneumatik.

Zákon o zimních pneumatikách

Povinnost nazout zimní pneumatiky stanovuje zákon 361/2000 Sb., kdy dle paragrafu §40a mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:

-       Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza

-       Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza

To konkrétně znamená, že zákon myslí na výkyvy počasí, tedy situace, kdy v zimním období vládne teplé počasí. V praxi tedy musíte zimní pneu nazout opravdu jen v případě, kdy nastává skutečné zimní počasí se sněhem a ledem.

Zároveň ale paragraf §40a stanovuje, že zimní pneumatiky musí mít u osobních automobilů do maximální přípustné hmotnosti 3,5 tuny hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm. U vozů do 3,5 tuny pak zimní obutí musí být použito na všech kolech, u vozidel nad 3,5 tuny však stačí je mít jen na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. V jejich případě však dezén musí mít alespoň 6 mm. Pro motocykly naopak povinnost mít zimní obutí stanovena není.

Stáří pneumatiky pak v českých podmínkách stanoveno není, obecně však odborníci doporučují jezdit na zimních pneumatikách nejvýše čtyři sezony. Guma totiž vnějšími podmínkami časem degraduje a ztrácí v průběhu let své vlastnosti.

Značka zimní výbava

Speciálním případem jsou však úseky označené značkou C15 a „zimní výbava“, které se typicky nacházejí na horách. Na takových úsecích je obutí zimních pneumatik povinné celý rok, respektive bývá doplněná o dodatkovou tabulku s časovým obdobím platnosti, případně ji místní samospráva na jaře zakrývá. 

Obce totiž mohou samy rozhodnout, v jakém období bude zimní obutí na takovém úseku povinné. Na první pohled nesmyslné nahrazení dřívější platnosti jen na období mezi 1. listopadem a 31. březnem tak má svoji logiku.

Označení zimní pneumatiky

Když už mluvíme o obutí zimních pneumatik, je také nutné zmínit, jak je takové obutí vlastně označeno. Za zimní pneumatiku je ze zákona považována taková, na jejíž bočnici je vyznačeno označení M+S (M-S, M/S, M&S, MS), případně ET, ML, MPT nebo POR.

Takové gumy jsou přizpůsobeny jízdě na zablácených nebo zasněžených površích. V praxi ale písmeny M+S bývají označeny i pneumatiky pro terénní vozy, proto mnozí výrobci pneumatik využívají také alternativní značení zimních pneu, v podobě symbolu sněhové vločky v horském štítu.

V praxi je proto výhodnější se řídit tímto označením na bočnici gumy, než se spoléhat jen na písmena M+S. Tímto způsobem nicméně bývají označeny také celoroční pneumatiky, které mohou být vhodnou alternativou pro řidiče, kteří toho tolik v extrémním počasí nenajezdí.

Při výběru se pak můžete řídit novými štítky, jejichž součástí je nově také QR kód, který zákazníka navede na elektronickou databázi produktových listů výrobků, díky čemuž mohou o pneumatice zjistit také další informace, případně si ověřit, že štítek na pneumatice je správný a bez chyby.

Pokuty za neobutí zimních pneumatik

Za nedodržení pravidel o nazutí zimních pneumatik samozřejmě hrozí pokuty. Na místě může policista udělit blokovou pokutu až ve výši 2.000 korun, ve správním řízení výše pokuty může vzrůst až na 2.500 Kč. 

Vyšší trest pak může znamenat případná nehoda v zimním období na letních nebo sjetých pneumatikách. V takovém případě totiž pojišťovna může po viníkovi havárie požadovat zaplacení části peněz, které z pojištění vyplatila na úhradu škody.

Zimní pneumatiky v zahraničí

Výše zmíněná pravidla pro obutí zimních pneumatik jsou každopádně platná pouze na českých silnicích, v rámci Evropské unie nijak sjednocena nejsou, i kvůli odlišnému klimatu v té které zemi. Každá země si tak povinnost o nazutí zimních pneumatik stanovuje sama.

V Německu a Slovensku je zimní obutí povinné při jízdě na sněhu, ledu či námraze, při nedodržení pravidla řidiči hrozí pokuta až 60 eur (na Slovensku), respektive až 80 eur (v Německu), což je asi 1.600 korun, respektive cca 2.100 korun. Mimochodem na Slovensku stačí u zimních pneu hloubka dezénu 3 mm, pro vozidla nad 3,5 tuny jsou nicméně zimní pneumatiky povinné od 15. listopadu do 31. března bez ohledu na počasí.

V Rakousku to funguje obdobně, zimní pneumatiky jsou povinné mezi 1. listopadem a 15. dubnem, pokud to vyžadují povětrnostní podmínky. V případě vozů s letními pneumatikami jsou v případě špatné sjízdnosti vozovky vyžadovány sněhové řetězy, které si lze dokonce zapůjčit třeba u hraničních přechodů. Naopak v Polsku jsou zimní pneumatiky pouze doporučené.

 ZDROJ: www.auto.cz

Přihlášení

Zapomněli jste heslo? Pošleme Vám nové.
Jste tu poprvé? Vytvořte si nový účet.

Zavřít

Přihlaste se do našeho

věrnostního programu

Už prvním nákupem získejte trvale vyšší slevy až o 5%

Registrovat se