Znáte to. Abyste mohli dodat svoje zboží nebo službu zákazníkovi, musíte nákupčímu nejdřív „něco strčit“.
Nemám nic proti pozvání na oběd, sportovní zápas nebo formu oficiálního sponzorského daru pro firmu, to je v pořádku. Co ale etické není, je, že na pozici odpovědné osoby nákupčího sedí člověk, který si prostě řekne o úplatek. Já jsem se s plno takovými lidmi setkal a věřte, že to nejsou žádní hlupáci nebo lidé, kterým se moc nechce pracovat. Ba naopak. Obecně se navenek tito lidé chovají a profilují víceméně podle stejných rysů. Ono to asi totiž jinak nejde, aby v tom, co dělají, byli úspěšní.
A jak se takový člověk chová? Už když k němu jdete na schůzku, tak ho v některých případech předchází pověst „ten bere“. Takových případů je méně. Většinou to zjistíte až na místě, nebo později, až se vám dostane zpětné vazby na vaši nabídku. Takový člověk toho na schůzce moc nenamluví, bedlivě vás poslouchá, má vás poměrně dobře předem nastudovaného z internetu, zdali jste nebo nejste pro něj nebezpečím. Dále padne otázka, jestli znáte jeho nadřízeného nebo majitele. Asi víte, proč… O ceny a další podmínky se zajímá pouze okrajově, vlastně ani v četných případech nedojde k předložení nabídky. Prostě z něj cítíte, že už máte vypadnout. Pěje chválu na stávajícího dodavatele, až přehnaně, argumenty se mu ale snažím, vcelku úspěšně, vyvracet a trumfnu ho i lepší cenou atd. To už ale začíná nedávat, cítí se ohrožený tím, že by se ta lepší nabídka mohla dostat k majiteli. A to je pro něj nežádoucí. Všechny totiž spojuje jedno a to, že mají pevné pouto a až téměř bezmeznou důvěru ze strany majitele nebo nadřízeného a tím i jistotu, že ke změně efektivnějšího dodavatele nedojde, nebude-li si to on přát.
Stačí, já osobně mám jasno, tady si neškrtneme, neboť naše interní hodnota takové obchody nepodporuje. Tady platí jediné, počkat, až tento člověk změní zaměstnavatele.
Pro majitele nebo ředitele firem mám jedno doporučení. Jednou za rok si osobně nechte předložit konkurenční nabídky přímo od dodavatelů, alespoň u strategických položek. Garantuju vám, že pokaždé budete něčím příjemně překvapeni.
A víte, jaký dopad má chování takového nákupčího na firmu? Tím, že nevýhodně nakupuje pro velké firmy, firma tratí ročně i několik stovek tisíc Kč. S jídlem roste chuť a za roky až miliony.
Ovšem i tady platí známé pořekadlo, kde není žalobce, není soudce. Jinými slovy, někteří naši konkurenti sami takovéto postupy proaktivně nabízejí. Kdyby toho nebylo, nebudou ani Oni.
Jaké jsou vaše zkušenosti s podobnými lidmi? Podělte se...