Novinky v dopravě

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Scania uvádí novou generaci nákladních vozidel pro městskou dopravu

Scania vstupuje do třetí fáze největší generační výměny v historii společnosti. Důraz je nyní kladen na městské využití pro distribuční a transportní činnosti uvnitř, kolem a mezi městy, stejně jako pro svoz odpadu a komunální a záchranné vozy.

Nová generace těžkých nákladních vozidel značky Scania se v létě loňského roku představila nejprve ve verzích pro využití v rámci evropské dálkové dopravy a o několik týdnu později byla oceněna prestižním titulem International Truck of the Year 2017.

Na jaře letošního roku byla rozšířena nabídka silničních provedení spolu s uvedením nové generace motorů V8 a novými službami pro dopravce. Nyní se Scania zaměřila na představení produktů a služeb se zvláštním zaměřením na stavební vozidla.

Nová generace nákladních vozidel značky Scania pro stavební segment a využití mimo zpevněné vozovky měla premiéru začátkem září letošního roku a představovala druhou fází generační výměny.

Třetí fází největší generační výměny v historii společnosti je nyní představení nových vozidel, která Scania uvádí jako novou řadu řešení pro udržitelnou městskou dopravu. Tato řešení mají zahrnovat vše od distribuce potravin a svozu odpadu po pokročilé logistické systémy se zaměřením na udržitelnost a efektivitu.

Hlavní novinkou je samozřejmě nová generace nákladních vozidel, jejichž primární nasazení je ve městech a jejích blízkém okolí. Největší pozornost má v tomto případě přitahovat řada L se zcela novou sérií kabin s nízkým nástupem, vyvinutých s maximálním ohledem na městský provoz.

Řada L je podle materiálů společnosti Scania ideální například pro distribuci, komunální služby nebo stavebnictví. Kabiny této modelové řady jsou vždy dva metry dlouhé a jsou k dispozici s nízkou, normální nebo vysokou střechou.

Při objednání kabiny s kneelingem, jenž se automaticky aktivuje ruční brzd, má stačit jeden krok pro přístup do kabiny, jejíž podlaha je s ohledem na použité pneumatiky ve výšce kolem 80 cm. Kromě toho, že je nástupní schod umístěný nízko, je zároveň 79 cm široký. Bez kneelingu jsou potřeba dva nástupní schody; výška podlahy pak bude přibližně 93 cm.

Zásadní inovací na poli bezpečnosti je možnost zvolit si Scania City Safe Window s vyhříváním do dveří pro cestující ve všech verzích kabin řad P a L. Toto nízko umístěné okno zvyšuje schopnost řidiče zaznamenat zranitelné účastníky provozu, jako jsou děti, cyklisté a chodci v bezprostřední blízkosti vozu.

Řada L je poháněna modernizovaným 9litrovým motorem Scania, který je k dispozici s výkony 206, 235 a 265 KW. Během roku 2018 Scania k motorům pro řadu L přidá plynový motor OC09 se dvěma úrovněmi výkonu (a pro CNG i LNG). Všechny motory mohou být zkombinovány se Scania Opticruise nebo automatickou převodovkou Allison.

Vedle klasických kabin řady L si v případě nové generace vozidel značky Scania zaslouží pozornost i nová čtyřdveřová kabina CrewCab, která je založena na kabinách řady P a bude nabízena ve dvou velikostech.

Scania CrewCab ve své nejnovější podobě bude k dispozici ve standardní a prodloužené verzi, jejichž interiéry nabídnou prostor až pro osmičlenné posádky. Delší verzi si zároveň lze objednat ve dvou různých výškách střechy: nízká (kterou volí většina zákazníků) nebo normální. Prodloužení kabiny, bez ohledu na variantu, je umístěno v zadní části kabiny (namísto jeho současného začlenění doprostřed).

CrewCab si lze objednat se všemi verzemi motorů Scania DC09 a DC13 v kombinaci buď s automatickými převodovkami Allison nebo automatizovanými převodovkami společnosti Scania se Scania Opticruise. Také o něco větší řešení s elektricky ovládanou třetí nápravou (6x2*4) si lze nyní objednat přímo z výroby.

V rámci nové generace nákladních vozidel Scania bylo dosud představeno patnáct různých motorů Euro 6 s výkonem od 206 do 537 kW, náležících do tří různých rodin (9, 13 a 16 litrů). Scania nyní navazuje představením čtvrté rodiny. Nové 7litrové motory jsou nejmenšími pohonnými jednotkami pro nákladní vozidla, které Scania za několik posledních desetiletí nabízí, a to jak z hlediska zdvihového objemu, tak vnějších rozměrů. Očekává se, že budou součástí poptávky stávajících i nových zákazníků pro aplikace jako např. distribuce zboží nebo svoz odpadu.

Nový sedmilitrový řadový šestiválec byl vyvinut společně s firmou Cummins, dlouhodobým partnerem společnosti Scania ve vývoji motorů a součástek. Motor, který zamíří na trh s výkony 162, 184 a 206 kW má turbodmychadlo s pevnou geometrií a pro následnou úpravu výfukových plynů pro Euro 6 používá pouze selektivní katalytickou redukci (SCR).

 

10.12.2017    AUTO.cz