Novinky v dopravě

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

Povinnost zimních pneumatik platí od středy 1. listopadu. Co bychom si měli připomenout?

Jsou to dobře známá a pro mnohé už zpaměti naučená fakt. Ale opakování je matka moudrosti a pro základní rekapitulaci všeho podstatného kolem zimních gum je nyní ideální čas.

Zimní pneumatiky a zejména jejich přezouvání jsou pro motoristy mnohdy noční můrou. Výměnu letní sady za zimní nechávají na poslední chvíli a následně hledají poslední volné skulinky v přeplněných servisech. Patříte-li mezi zodpovědné řidiče, máte při čtení tohoto textu již přezuto a první letošní sníh vás nemůže překvapit. Pokud ale ne, připomeňte si klíčová fakta.

Oproti loňskému roku se nařízení legislativy nikterak nezměnilo. I nadále platí, že zimní pneumatiky musí řidiči obouvat v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy mohou tyto nástrahy vyskytnout.

V praxi to znamená, že pneumatiky nemusíte mít na voze hned první listopadový den, pokud se třeba pro následující týdny počítá s babím létem. Důkladně však společně s odborníky z autoservisů doporučujeme přezutí na zimní obutí co nejdříve, ne jej nechávat až na období pokryté prvními sněhovými vločkami.

Na některých silnicích přikazuje požití zimní výbavy dopravní značka. V takových úsecích je nutné mít zimní gumy bez ohledu na venkovní podmínky. Navíc zde pravidlo platí o měsíc déle, tedy až do 30. dubna.

Zimních pneumatik se týká také balíček pravidel spojených číslovkou čtyři. Prvně jde o hloubku dezénu, jejíž minimální hodnota musí ze zákona činit čtyři milimetry. Nová sada obutí pak disponuje osmi až deseti milimetry hloubky drážek v závislosti na výrobci a podrobnějších specifikacích. Zimní pneumatiky musí být obuty na všech čtyřech kolech a použití jedné sady se doporučuje limitovat na max. čtyři roky.

V případě nerespektování minimální hloubky dezénu vám zejména za zhoršených podmínek hrozí ztráta kontroly nad vozem. Gumy s nedostatečným vzorkem totiž nestíhají vodu a tradiční zimní „nečistoty“ odvádět tak efektivně. Důležitá však není jen kontrola vzorku, ale i celkového stavu pneumatiky. Pokud někde zaregistrujeme puchýře či poškození na běhounu, doporučuje se co možná nejdřívější výměna.

Jak poznat zimní pneumatiku?

Výzkum uspořádaný společností Barum odhalil, že většina českých motoristů nedokáže správně identifikovat zimní pneumatiku. Rovných 55 % z nich se řídí buď písmeny M+S, vzorkem s lamelami, případně ani neví, jak vlastně plášť rozpoznat.

Ani jedna z možností není úplně správně. Znak M+S totiž nese i obutí s lepšími záběrovými vlastnostmi na sněhu, což jsou kupříkladu terénní pláště. Vzorek s jemnými lamelami najdeme na terénních, celoročních i zimních gumách. Jak je tedy poznat? Jediným korektním poznávacím znamením je tzv. Alpský symbol: sněhová vločka ve stylizovaném horském masivu.

A ještě jeden tip, jejľ můžete využít, ale neměli byste na něj spoléhat stoprocentně. Jde o měření minimální hloubky dezénu. Postačí vám k němu padesátikoruna, případně eurová mince. Pokud se její vnější okraj kompletně schová v drážce, vaše pneumatika má potřebnou hloubku dezénu. Okraj těchto mincí má totiž rovněž čtyři milimetry. Bude-li vykukovat ven, je nejvyšší čas přezouvat!

30.10. AUTO.cz