Novinky v dopravě

Každý článek nabitý radami a novinkami, tipy od zkušených logistiků, nákupčích, speditérů i řidičů.

MOL útočí, ale Benzina je jednička

Navzdory úsilí maďarské petrochemické skupiny stále vede v počtu čerpacích stanic, v tržním podílu i v ziskovosti Benzina.

Řetězec čerpacích stanic Benzina upevňuje svou pozici na trhu s benzinem a naftou. Jeho ředitel Marek Zouvala očekává, že se do konce roku dostane na 20 procent tržního podílu a upevní si tím pozici jedničky v prodeji pohonných hmot. Benzina od ledna 2016 není samostatnou společností ve skupině Unipetrol, ale tvoří součást podniku Unipetrol RPA.

Na své dno Benzina spadla v roce 2012, kdy se musela spokojit s tržním podílem 13,6 procenta. Poté zapracovala na atraktivitě svých čerpaček a začala růst. Loni se dostala na 17 procent, podle posledních dostupných čísel z letošního února se jedná o 18,3 procenta. „Rosteme dvakrát rychleji než celý trh,“ říká Marek Zouvala.

Zatímco v minulých letech byl tahounem zásah státu proti dovozům nezdaněných paliv z okolních zemí, v poslední době firmě pomáhá postupné přebírání 66 čerpacích stanic od koncernu OMV. Obecně pak platí, že modernizace čerpaček láká ke stojanům více motoristů.

Maďarský rafinérský koncern MOL spustil svůj „nájezd“ na český trh s pohonnými hmotami v roce 2012. Postupně převzal řetězce Pap Oil, Lukoil a Agip, do firemních barev převedl i čerpací stanice Slovnaftu na českém území. Neúspěšně se před třemi lety pokusil vstoupit do českých rafinerií.

„Chceme se stát jedničkou na českém maloobchodním trhu čerpacích stanic, a to jak z hlediska počtu stanic, tak i v objemu prodaných pohonných hmot,“ uvedl v létě 2015 ředitel společnosti MOL Česká republika Attila Dsupin. Realita je však taková, že ani jednoho cíle zatím firma nedosáhla.

Na rozdíl od svého soka nechce MOL svůj tržní podíl na českém maloobchodním trhu komentovat. Ve výroční zprávě za rok 2016 byl zveřejněn pouze podíl na velkoobchodním trhu s benzinem a naftou, který se má pohybovat okolo 25 procent.

Podíl na maloobchodním trhu je podle zdrojů týdeníku Euro asi poloviční – 12 až 13 procent.

Rozdíl v počtu čerpacích stanic je méně výrazný než u tržního podílu – Benzina jich má 380, MOL včetně Pap Oilu 306.

Unipetrol poráží svého soka i v ziskovosti. V loňském roce vykázal v segmentu maloobchodního prodeje pohonných hmot provozní zisk 958 milionů korun, podnik MOL Česká republika se musel spokojit s hodnotou 323 milionů.

Na rozdíl třeba od dodávek elektřiny a plynu nejsou v případě prodeje pohonných hmot dostupné statistiky o tržních podílech. Mezi významné hráče na českém trhu s benzinem a naftou vedle Unipetrolu/Benziny a skupiny MOL patří ještě Shell, OMV a Tank Ono, které loni dokázalo při počtu pouhých 39 čerpacích stanic utržit 14,7 miliardy korun.